Låt magen avgöra vem som får sälja

Bostadsköpet är för många en av de viktigaste affärerna i livet, brukar det heta. Då gäller det att hitta en mäklare som kan göra jobbet. Men hur avgör man egentligen vilken mäklare som är bäst?

Enligt Claudia Wörmann, analysansvarig för Mäklarsamfundet, är ett bra sätt att undersöka vilka mäklare som ofta förekommer i bostadsannonserna i området.

– Det är viktigt att kartlägga vilka mäklare som finns i området, och det ska man göra innan man tar kontakt genom att se hur de presenterar sina objekt: vilket bildspråk använder de och vilket tilltal har mäklaren. Kort och gott att se till att mäklarbyrån kan förvalta ditt objekt, säger hon.

Men det handlar inte bara om att anlita en mäklare som skriver säljande texter och ordnar fina bilder. Den viktigaste komponenten är trots allt att man som säljare kommer bra överens med sin mäklare, enligt Claudia Wörmann.

– Man ska gå på magkänslan, undersökningar visar att det som i slutändan avgör vilken mäklare man väljer beror på personkemin, inte priset. Man ska ta någon som man känner att man kan lira med, någon som man ska kunna skälla på samtidigt som man ska kunna samarbeta, säger hon.

Ola Niklasson, fastighetsmäklare vid Länsförsäkringars fastighetsförmedling i Nacka, är inne på samma spår. Hans arbetsgivare gör löpande undersökningar över vad som får kunderna att välja just deras mäklartjänst. I Ola Niklassons fall talar resultatet sitt tydliga språk: 70 procent av kunderna valde enligt undersökningen honom för att han upplevdes som trevlig och professionell, berättar han.

För Ola Niklasson börjar arbetet med att vinna kundens förtroende redan på visningen.

– Den är ju vårt skyltfönster utåt. På visningen ska bostaden som kunden är och tittar på säljas in. Parallellt med det ska vi visa upp våra tjänster och erbjudanden för en smidig lösning när kunden själv ska sälja sin bostad, säger Ola Niklasson.

Han poängterar att alla kunder är olika. I vissa fall går förtroendet för mäklaren och priset hand i hand när kunderna gör sitt val. Andra bryr sig inte alls om vilken mäklare de väljer, så länge som priset är rätt.

Men oavsett hur väl man kommer överens med sin mäklare, och hur bra priset på tjänsten än är, så kan det också vara tillfälligheten som styr vilken mäklare som får uppdraget.

– Det kan vara att man ringer i precis rätt tid, just när kunderna har diskuterat att de ska sälja sin bostad. Sen kan det vara precis tvärt om också: man träffar en ny kund och följer upp en vecka senare, då visar det sig att de har gått till en konkurrent eftersom att den hörde av sig vid rätt tillfälle, säger han.

Bortsett från att prata med grannar och bekanta i området innan man väljer mäklare, rekommenderar Ola Niklasson att man som säljare ska gå på visningar, för att se hur den potentiella mäklaren beter sig i skarpt läge.

– På så sätt får du en bra bild av hur mäklaren arbetar under visningarna, konstaterar han.

Finns det någonting som du tycker att mäklarna i landet borde bli bättre på?

– Det vi pratar om ständigt det är att arbeta med återkopplingen till kunderna, man kan bara ringa en gång för lite. Som mäklare är man ett varumärke i varumärket, vi säljer oss själva, säger Ola Niklasson.

Läs mer här:

Låt magen avgöra vem som får sälja


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *