Småföretag ratar sociala medier

Svenska småföretagare använder sig inte av sociala medier som marknadsföringskanal i någon större utsträckning, visar undersökningen bland småföretagare i skilda branscher från mjukvaruföretaget SpeedLedger.

Facebook är det sociala medium som är mest populärt bland småföretagare men endast var fjärde småföretagare använder kanalen dagligen, 18 procent några gånger per vecka och hela 38 procent har aldrig använt sig av Facebook. Bara fem procent av småföretagarna twittrar dagligen.


Att blogga anses vara ett sätt att sprida kunskap och på så sätt marknadsföra sin kompetens. Men få av de tillfrågade småföretagarna i undersökningen uppger att de bloggar. Endast fem procent av de tillfrågade bloggar varje dag, sju procent någon gång per vecka och hela 72 procent bloggar inte överhuvudtaget.

Inte heller Twitter är en kanal som används av småföretagarna. Närmare 8 av 10 uppger att de aldrig använder sig av Twitter.

– Många marknadsföringsexperter förespråkar sociala medier dels för kostnadseffektiviteten men också för att det skapar en högre synlighet på webben, något som lever kvar över tid. Trots detta är sociala medier fortfarande inte prioriterat bland småföretagarna i Sverige år 2012, säger Magnus Nilselid, vd på SpeedLedger.


Han tror att eftersom småföretagare har begränsat med tid kan det vara en anledning till att de inte använder sig av sociala mediekanaler. Han pekar också på att sociala medier är tidsödande att hantera och effekterna för en småföretagare kan vara små eller svåra att mäta.

Läs mer här:

Småföretag ratar sociala medier


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *