Peugeot krisens förlorare

LÄS MER: ”Fler väntas sparkas från krisande Peugeot”

Hela omfattningen av krisen vid Peugeot uppenbarades när koncernchef Philippe Varin i går redovisade en koncernförlust på 819 miljoner euro under första halvåret och ännu smärtsammare siffror i bildivisionen där en fjolårsvinst på 418 miljoner euro förvandlas till svidande förluster på 1,278 miljarder euro under samma period.

– Vi går mot besvärliga tider, förklarade Philipp Varin som häromdagen chockade Frankrike med beskedet att fabriken i Aulnay utanför Paris ska läggas ner och uppåt 8000 jobb skäras ned i Frankrike där koncernen i dag sysselsätter 100 000 personer.

Planerna har stött på hård kritik från regeringshåll. President François Hollandes första reaktion var att beteckna besluten som ”oacceptabla” samtidigt som han aviserade en krisplan för att rädda den franska bilindustrin.

Första detaljerna släpptes i går efter ett regeringsmöte i Paris. Bland annat ska de statliga subventionerna för köp av hybridbilar fördubblas till 4 000 euro medan premien för elbilar höjs från 5 000 till 7 000 euro.

Dessutom ska minst 25 procent av den offentliga sektorns behov av nya bilar täckas av el- eller hybridbilar där de franska tillverkarna ligger långt framme. För investeringar i ny teknologi ställer den statsägda banken Oseo 600 miljoner euro till förfogande.

LÄS MER: ”Flera europeiska biltillverkare i fritt fall”

Philippe Varin försvarade i går beslutet att offra fabriken Aulnay för att drastiskt sänka kostnaderna och vinna tillbaka förlorad konkurrenskraft.

– Den djupa och ihållande krisen som slår mot vår verksamhet i Europa tvingar oss att omorganisera vår europeiska produktionsbas och sänka våra strukturella kostnader. Vi vet att det blir hårt för många av våra anställda, sade han i går.

Philippe Varin förklarade att en vändpunkt kommer tidigaste i slutet av 2014 när besparingarna slår igenom. Bland annat ska nedläggningen av Aulnay och anpassningar vid övriga fabriker ge 600 miljoner euro. Kostnadsoptimeringar inklusive samarbete med General Motors bidrar med ytterligare 350 miljoner medan sänkta utgifter för ny kapacitet i Ryssland, Kina och Latinamerika svarar för 650 miljoner euro.

QUIZ: Gissa bilmärket

Krisen i Europa har slagit särskilt hårt mot de franska tillverkarna. Medan den europeiska bilmarknaden krympte med 7 procent under första halvåret rasade Peugeot med 15,2 procent, Citroën med 12,2 procent och Renault med 19,6 procent.

Problemen i Europa förstärks av att PSA under de senaste tio åren har försummat de stora tillväxtmarknaderna i Asien. Volkswagen som är Europas största bilproducent har under samma period startat 10 fabriker i Kina och tillverkar nu mer än en fjärdedel av koncernens personbilar på världens viktigaste bilmarknad.

Daimler som i går redovisade en vinst på 1,5 miljarder euro under andra kvartalet har inte varit lika framgångsrik i Kina där Mercedes under första halvåret sålde 99 400 personbilar, inte ens hälften av Audis försäljning.

Sammantaget ökade försäljningen med 4 procent till 340 700 personbilar under andra kvartalet – och med 6,9 procent under första halvåret – medan resultatet i Mercedes-Benz Cars minskade från 1,566 miljarder euro till 1,314 miljarder euro under samma period.

Bakom nedgången låg tunga investeringar i bland annat en ny fabrik som i april öppnade i Ungern. Trots detta jobbar Daimler nära kapacitetstaket. För att klara av den stigande efterfrågan på den nya A-klassen ska finska Valmet 2013-2016 tillverka 100 000 av Mercedes kompaktbil – detta i skarp kontrast till Peugeot där kapacitetsutnyttjandet uppskattas till bara 76 procent.

QUIZ: Gissa bilmärket del 2

LÄS MER: ”Bilindustrin nästa krishärd i Europa”

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Peugeot krisens förlorare


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *