Digital boom för musikförsäljningen

Orsaken är att intäkterna från Spotify och liknande tjänster har fortsatt att växa mycket kraftigt, samtidigt som nedgången i cd-försäljningen har planat ut.

• Tar över efter cd-skivans fall: Tre miljoner betalar för Spotify.


• Det finns konkurrenter: Spotify-rival lanseras i Sverige.

Totalt uppgick musikförsäljningen till 446 miljoner kronor, visar statistik från Grammofonleverantörernas förening (GLF). Streamingtjänster som Spotify stod för 253 miljoner kronor, en ökning med 79 procent.

Albumförsäljningen uppgick till 156 miljoner kronor, vilket motsvarar en volym om nästan 4,4 miljoner album. Det är en minskning med blott en procent jämfört med första halvåret i fjol.

Ludvig Werner, vd för skivbolagens branschorganisation Ifpi, är överraskad över den stora uppgången i den totala musikförsäljningen.

– Det är naturligtvis jättepositivt. I vår bransch har vi under de senaste tio åren inte varit bortskämda med ökningar i försäljningen av musik, säger han.

• Läs mer: Spotify räddar de svenska skivbolagen.


• Läs mer: Även fildelningen fortsätter – trots skärpt lag.

Se mer här:

Cred & Källa: Digital boom för musikförsäljningen


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *