Svaga utsikter för SAS

LÄS MER:ANALYS: SAS är inte ensamt i eländesbranschen”

Det är framför allt SAS kostnader som är i fokus inför onsdagens kvartalsrapport. Visst räknar analytikerna med vinst, enligt SME Direkts sammanställning på 727 miljoner kronor. Men av det bedöms runt hälften bestå av engångsintäkter från fastighetsförsäljningar.

– Om man tar med det i beräkningen, och tänker på att andra kvartalet alltid varit bra för SAS, måste man ändå säga att förtjänsterna kommer att vara på en riktigt, riktigt låg nivå, säger Jacob Pedersen, analytiker på Sydbank.

Själv räknar Jacob Pedersen med ett resultat på bara 500 miljoner för SAS. Det finns flera orsaker till de låga förväntningarna, men en av de viktigaste är höga bränslepriserna som hela branschen dragits med under 2012. IAG, som äger British Airways och Iberia, konstaterade i sin nyligen presenterade halvårsrapport att bränslepriserna ökat med 25 procent under första halvåret i år.

LÄS MER:PERSPEKTIV: SAS drömmer om svunna tider”

För SAS beräknas kostnaden för bränslekostnaderna landa på runt 400 miljoner kronor för första halvåret i år.

Bara en minut efter kvartalsrapporten presenterar SAS också trafiksiffror för juli. Och än viktigare, så kallade yield-siffror – hur mycket bolaget tjänar per passagerarkilometer – för juni. Det är där flygbolagen normalt tar igen höga bränslekostnader. Men det tror inte Jacob Pedersen är fallet för SAS.

– Bränslepriserna har verkligen skjutit i höjden som en raket, och andra bolag som Ryan Air, Norwegian, Lufthansa och British Airways har kunnat kompensera för det med högre yield. Men det har inte SAS kunnat göra, säger Jacob Pedersen.

Till problemen med bränslekostnaderna ska läggas de höga kostnader och skulder, bland annat i form av dyra pensionsavtal, som SAS brottas med. Och läget med pensionsskulderna förvärras än mer i samband med nya redovisningsregler som börjar gälla från den 1 januari 2013, som gör att SAS tvingas täcka underskotten som pensionsskulderna innebär med egna pengar.

Enligt bedömare kan förändringen lägga beslag på halva det egna kapitalet för SAS.

– Som jag ser det behöver SAS ännu en injektion av kapital för att möta de nya reglerna, kanske genom nyemissioner. Jag kan inte se någon annan väg, säger Jacob Pedersen.

För att möta de stora ekonomiska utmaningarna har SAS lanserat åtgärdspaketet 4Excellence, som enligt flygbolaget motsvarar åtgärder på fem miljarder kronor under 2012 och 2013. Och det är också här som analytikerna efterlyser besked i dagens rapport.

– Kvartalsrapporten måste ge tydliga tecken på att man kan nå målet på fem miljarder. Även om de största effekterna ska komma under tredje och fjärde kvartalet måste vi se resultat av åtgärderna redan nu, annars lämnar det för stora kostnader till resten av perioden. Och SAS måste sänka sina kostnader ordentligt, annars har de ingen chans i långa loppet, säger Jacob Pedersen.

LÄS MER: ”Flygande norrman – SAS stora skräck”

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Svaga utsikter för SAS


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *