Renault närmar sig klasstoppen

Motor/växellåda

5 Den snåla och tysta dieseln räcker nätt och jämt till med sina blott 110 hästkrafter. Den sexväxlade lättarbetade manuella lådan vi provade lirar bra med motorn. Det imponerande med drivlinan är annars att den gör Megane nästan så snål som Renault lovar.

Ekonomi/miljö

4 Renault med sina nya diesel- och bensinmotorer har gått och blivit miljöledande i bilbranschen. I dag är nästan alla bilarna i Meganeserien miljöklassade, även bensinbilarna. Det är bra jobbat. Men det är långt kvar innan man som vanlig dödlig kan komma ner till utlovade 0,35 liter per mil.

Köregenskaper

5 Denna Renault är riktigt alert på kurvig väg med en precis och fin styrning och utmärkt vägkänsla. Trots att chassit är fast är bilen riktigt behaglig att köra. Ett minus dock för de rätt hårda framstolarna (är de verkligen franska?). Snett bakåt är sikten dålig, vilket numera tycks vara standard i den här klassen.

Säkerhet

4 Fem stjärnor hos EuroNcap, förstås. Därtill har Megane säkra och förutsägbara vägegenskaper. Däremot finns bara vingelvarning som tillval, vilket är synd. Betyget sänks av den dåliga sikten snett bakåt.

Helhet

4 Med den uppfräschade Meganen känns det som att Renault har höjt kvalitetsnivån ett stycke med nya motorer och lite mer påkostade material. Bilen har blivit riktigt prisvärd, särskilt som det mesta finns med i grundpriset. Tiden får utvisa om kvaliteten också blivit bättre i längden.

Även om det är en bit kvar finns det anledning för de flesta konkurrenterna i mellanklassen att se upp.

Kvar på Renaults att-göra-lista finns att åtgärda det tomt plåtiga ljudet när man stänger dörrarna och det höga vägljudet.

Teknikerna hos Renault tycks under uppfräschningen av Megane ha skruvat och justerat på det mesta.

Chassit är nu både stabilt och bekvämt, styrningen har blivit mer precis och den nya lilla dieseln känns förvånansvärt pigg om man vet att det bara är 110 hästar som sparkar under motorhuven. Motorn är riktigt snål, även om vi aldrig kom ner till de 3,5 liter per 100 kilometer vid blandad körning, som Renault lyckats komma ner till i sina officiella körcykelsimuleringar.

Tillsammans med företagets dubbelkopplingslåda (ett slags automatlåda) är dieselförbrukningen ännu lägre, vilket får ses som en verkligt herkulisk prestation. Den moderna sluttande looken gör bagageutrymmet svårt att utnyttja fullt ut, men vad gör man inte för utseendets skull?

6 Fulländad

5 Lysande 4 Bra

3 Ordinär

2 Dålig 1 Usel

0 Fler biltester på svd.se/motor

Motor/Växellåda

Den snåla och tysta dieseln räcker nätt och jämt till med sina blott 110 hästkrafter. Den sexväxlade lättarbetade manuella lådan vi provade lirar bra med motorn. Det imponerande med drivlinan är annars att den gör Megane nästan så snål som Renault lovar.

Ekonomi/miljö

Renault med sina nya diesel- och bensinmotorer har gått och blivit miljöledande i bilbranschen. I dag är nästan alla bilarna i Meganeserien miljöklassade, även bensinbilarna. Det är bra jobbat. Men det är långt kvar innan man som vanlig dödlig kan komma ner till utlovade 0,35 liter per mil.

Köregenskaper

Denna Renault är riktigt alert på kurvig väg med en precis och fin styrning och utmärkt vägkänsla. Trots att chassit är fast är bilen riktigt behaglig att köra. Ett minus dock för de rätt hårda framstolarna (är de verkligen franska?). Snett bakåt är sikten dålig, vilket numera tycks vara standard i den här klassen.

Säkerhet

Fem stjärnor hos EuroNcap, förstås. Därtill har Megane säkra och förutsägbara vägegenskaper. Däremot finns bara vingelvarning som tillval, vilket är synd. Betyget sänks av den dåliga sikten snett bakåt.

Helhet

4 Med den uppfräschade Meganen känns det som att Renault har höjt kvalitetsnivån ett stycke med nya motorer och lite mer påkostade material. Bilen har blivit riktigt prisvärd, särskilt som det mesta finns med i grundpriset. Tiden får utvisa om kvaliteten också blivit bättre i längden.

Läs mer här:

Cred & Källa: Renault närmar sig klasstoppen


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *