Krisrederi på väg mot lösning

LÄS MER: ”Kursrusning för danska Torm”

Torm har under en längre tid förhandlat med 14 finansiella partners om att få till en uppgörelse om det krisdrabbade rederiets lån och säkra en långsiktig finansiering. Uppgifter om att en uppgörelse skulle vara nära förestående kom redan i onsdags och cirkulerade i flera danska medier under torsdagen.

Aktien som börjat stiga redan dagen innan tog ett rejält skutt på torsdagsförmiddagen och som mest var uppgången hela 60 procent när aktien före klockan 11 handlades för 4,49 danska kronor. Efter att Torm gått ut med ett uttalande som avvisade att någon uppgörelse var undertecknad sjönk aktien senare tillbaka men fortsatte pendla strax under 4-kronorsstrecket under eftermiddagen.

Torm tillhör världens ledande transportörer av olja och sysslar även med så kallad torrbulk, det vill säga frakt av allt ifrån spannmål, till kol och stål. Bland rederiets långivare finns bland annat Danske Bank men alltså även Nordea. Den sistnämnda, som alltså deltar i förhandlingarna med rederiet, har inte velat kommunicera hur stora dess åtaganden är i bolaget men det är ingen hemlighet att Nordea har stora åtaganden i shipping-industrin.

Rodney Alfvén, chef för investerarrelationer på Nordea, sa i februari i år att shippingen var bankens största problem just då, ett konstaterande som ser ut att stå sig även framöver. Resultatet i rapporten för andra kvartalet som banken lämnade i onsdags var precis som för övriga svenska storbanker generellt mycket starkt. Egentligen det enda som tyngde var just shipping-sektorn.

LÄS MER: ”Concordia flyter på bra i krisen”

LÄS MER: ”Färjebolag säger upp 200 anställda”

Kreditförlusterna på området ökade med 5 procent jämfört med det föregående kvartalet och ligger på en nivå som bankens företrädare har beskrivit som något som man aldrig varit i närheten av tidigare. Jämfört med samma period 2011 var exempelvis kreditförlusterna hela 163 procent högre under andra kvartalet i år.

På Nordea ville man på torsdagen inte kommentera uppgifterna om förhandlingarna med Torm. Istället hänvisade man till de uppgifter om bankens åtaganden i rederibranschen i stort som presenterades i bolagsrapporten.

Joakim Hannisdahl, shipping-analytiker på banken, gav också en generell bild av hur han ser på framtiden för shippingindustrin de kommande åren. Torrbulk och tanker-trafiken, det vill säga precis det som är Torms verksamhetsområden, kommer enligt honom ha det fortsatt svårt de kommande åren. Däremot ser det lite ljusare ut för naturgasfraktarna.

– Car carriers ser också ganska bra ut och även kemikalietankers ser ut att gå mot en bättring under 2013, säger Joakim Hannisdahl.

Han förklarar att den kraftiga nedgång som plågat i stort sett hela rederinäringen under en tid beror på överkapacitet. När konjunkturen såg bättre ut för några år sedan gjorde många rederier samtidigt beställningar på nya skepp och när dessa började levereras hade marknaden vänt.

– På torrbulk har det varit bra tillväxt på efterfrågan på frakt men tyvärr att tillgången på skepp vuxit ännu mer. Efterfrågan på frakt med tankers har också ökat i år men inte lika mycket som på torrbulk och långt ifrån lika mycket som tillgången på fartyg, säger Joakim Hannisdahl.

LÄS MER: ”Rederikrisen botten för Nordea”

Se artikeln här:

Cred & Källa: Krisrederi på väg mot lösning


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *