Han har sparkat 50 000 anställda

Vi är mitt i intervjun som görs i Göteborg och Bo Andersson pratar om bilindustrins kris i Europa – och den 30-procentiga överkapaciteten. Falkenbergsdialekten är bred och ordflödet snabbt.

–Europas överkapacitet blir snart 50 procent med tanke på de dåliga tiderna, säger han.

LÄS MER: ”Svensken rätade upp ryskt krisbolag”

Hur menar du?

– Jag tror inte att politikerna kan fixa ekonomin i Sydeuropa. Det får konsekvenser för bilindustrin. Jag ser heller inte att det finns ett politiskt mod att börja röja med fabriksnedläggningar. Europa har hög arbetslöshet och samtidigt jobbar 10 miljoner människor inom branschen. Det är tufft.

Vad händer då?

– Om USA hade problem att hålla tre jättar under armarna har vi ett jätteproblem i Europa med sex stora tillverkare – där i princip ingen tjänar pengar.

Det finns lönsamma undantag, som Volkswagen och BMW.

– Men de tjänar inte pengar på Europamarknaden, säger han.

De grönmelerade ögonen viker inte.

Vad innebär det här?

– Vem vet, säger han och vill inte gå in på det mer.

Men det tycks uppenbart att någon eller några kommer att slås ut.

– Om det inte finns behov i Ryssland kan vi exportera till Europa. Vi börjar sälja till Turkiet i höst, det blir ett tufft test, säger han.

LÄS MER: ”Svenskledda Gaz bygger VW i Ryssland”

Bo Andersson är Falkenbergssonen som gick från inköpschef på Saab till inköpsdirektör på GM. För tre år sedan kom han in som högste chef på Rysslands största fordonsbolag Gaz Group som då hade 103000 anställda och sålde det anrika bilmärket Volga. Nu är Volga i bilhimlen och Bo Andersson har sparkat 50000 personer.

Hur hamnade du i Ryssland?

– Bolaget gjorde stora förluster. Det kunde egentligen inte förlora mer pengar. Jag hade fått flera erbjudanden av ägaren Oleg Deripaska sedan 2007 och hade tackat nej. Men den 1 juni 2009 sade jag upp mig på GM och flyttade till staden Nizjnij Novgorod vid floden Volga.

Hur kändes det att sparka 50000 personer?

– Jättesvårt. Om man inte tycker att det är svårt är det något fel på en. Men det fanns inget alternativ, och det, i samband med andra åtgärder, gav resultat. Förra året tjänade vi över 2 miljarder kronor på en omsättning på 30 miljarder kronor.

Vad var receptet för vändningen?

– Först startade jag produktionen av personbilen Volga Siber (baserat på Chrysler Sebring), som legat nere sex månader. Vi hade skulder på 300 miljoner dollar och några leverantörer hade inte fått betalt på ett år. Det var en extrem utmaning. Jag ville nämligen starta licenstillverkning av ett västerländskt märke. Sa att de skulle slippa 30 procents tull i Ryssland och att vi kunde modernisera fabriken.

Bo Anderssons recept var att be återförsäljarna om förskottsbetalning – för att kunna betala leverantörerna.

– Vi sa till leverantörerna: köper vi en sak får ni betalt för två. Vi fick i gång det. Sedan nappade Volkswagen, Daimler och GM. Den totala volymen på alla märken skall gå upp till 170000 fordon per år.Förra hösten började vi licenstillverka Skoda Yeti. All risk ligger på mig. Jag anställer personal och tjänar bra med pengar åt företaget.

20 procent av bolagets omsättning är bussar och 12 procent är militärlastbilar. Lätta lastbilar står för 60 procent av omsättningen och även där fick han göra ett stort omtag.

– Vi begärde förskott av återförsäljarna och arbetarna fick inte gå hem på dagarna förrän bilarna var byggda. Återförsäljarna fick tidigare 8 procents marginal, vilket nu har ökat till 12 procent, och vi levererade fordonen 40 procent snabbare. Allt detta gjorde att vi inte fick något varulager.

Hade Saab kunnat begära förskott av återförsäljare också – och klara sin kris?

– Ja, absolut, det tror jag. Man behöver inte vara stor för att begära förskott av återförsäljarna, men samtidigt måste man uppfylla alla leveranserna.

Hade du korruption i bolaget?

– Ja den finns överallt i Ryssland. Jag gjorde fullständigt klart för alla: Jag accepterar inte korruption. Det ska vara rent i toppen. Jag har fått avskeda över 30 korrumperade chefer. I många fall gör inte åklagaren något, men vi avskedar individen och begär tillbaka pengarna.

Berätta om din relation till president Vladimir Putin.

– Han har besökt oss fyra gånger och vi pratas vid ibland. Han ser väl mig som ett bra exempel på att det går att bekämpa korruption och höja effektivitet. Nu har jag blivit ansvarig för satellitsystemet Glonas hos regeringen.

Det blir tyst en stund.

– Men går det dåligt åker jag väl ut, säger han neutralt.

Bo Andersson är en ovanlig svensk. Frispråkig. Tycks ha en grundmurad självkänsla. Svarar blixtsnabbt ”general” på frågan om vad han skulle ha blivit i det militära – som han lämnade 1987 när han gick till Saab. Men första året i Ryssland var inte kul.

– Jag gjorde en massa åtgärder. Men det bet inte. Nu har vi klarat av första fasen, det var det lätta. Nu måste vi se vad vi ska göra de tre närmaste åren.

Ryssland är en skyddad marknad i dag. Men det finns hot.

– På lätta lastbilar ska tullen för utländska märken gå ner från 25 procent till 15 procent. Vi har 60 procent av omsättningen från lätta lastbilar. Samtidigt finns det indikationer på en 15 procent högre skrotningsavgift för utländska märken. Vi får inte stanna upp.

Skulle du vilja bli chef för ett krisbilbolag i Europa?

–De vill inte ha mig. Jag är för frispråkig, säger han, skrattar och blir sedan tyst.

Vill du jobba i Sverige igen?

–Varför inte. Som Ica-handlare kanske, säger han och ler med ögonen.

Se artikeln här:

Cred & Källa: Han har sparkat 50 000 anställda


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *