Volvo-chefen vårdar märke i Miamis hamn

MIAMI Nästa Volvo Ocean Race går av stapeln 2013-2014 och intresserade seglingsentusiaster med djupa fickor har bjudits in att delta.

För Volvo är skälet att man fortsätter att detta blir en mycket lång pr-kampanj i flera världsdelar. Och om nu direktörer gillar segling som det ofta påstås så har Olof Persson fått möjligheter att frottera sig med några av världens bästa kappseglare.


I hans relativt nya jobb som koncernchef i Volvo ingår en turné till städerna där de sex snabba båtarna som deltar i tävlingen lägger till. Det senaste stoppet är Miami och innan båtarna ger sig av på söndag väntar diverse trevliga samkväm och mer seriösa paneldebatter med underleverantörer, återförsäljare, kunder, personal i dotterbolag etc.

– För oss är Volvo Ocean Race ett väldigt bra sätt att få ut vad vårt varumärke står för kopplat till seglingen och kopplat till det teknologiska innehållet – och kopplat till kärnvärdet miljö, säger Olof Persson i paviljongen i ”byn” som byggts upp av sponsorer längst in i Miamis hamn.

Detta är enda stoppet i Nordamerika som är en av Volvos viktigaste marknader. Storstaden Miami kanske inte är det ideala stället. Förutom kryssningsfartygen ligger här mest feta motorbåtar med långa fiskespån på kajplatserna – men soldyrkare längs den långa sandstranden i Miami Beach kunde inte undgå att se de gigantiska seglen på VOR-båtarna när de övade och tävlade utanför Atlantkusten.


Störst var intresset denna gång i Brasilien och hittills beräknas 1,8 miljoner människor ha besökt seglarbyn när den smällts upp i de olika hamnarna. Kostnaderna för kappseglingen delas lika mellan de två helt åtskilda Volvo-företagen, alltså lastvagnar respektive personvagnar.

Det står ganska jämnt mellan de fyra båtarna i täten: Telefónica, Groupama med två svenskar i besättningen, Camper och Puma. Sedan är det ett hopp till femman Abu Dhabi och på jumboplatsen återfinns Sanya.


Svenskarna Martin Krite och Martin Strömberg finns alltså på Groupama.

– Adrenalinkickarna man får här får man ingen annanstans, säger Martin Krite om de många månaderna till sjöss med hårda vindar, stora vågor och primitiva förhållanden.

Läs mer:

Volvo-chefen vårdar märke i Miamis hamn


Publicerat

i

,

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *