Större och bättre Prius

Till det yttre är Prius Plus snarlik den ”vanliga” Priusen, bara rymligare, mer mogen och lite bättre än sina syskon i Priusfamiljen. Som femsitsig MPV är den mycket rymlig för alla passagerarna och dessutom får deras bagage utan problem plats.

Prius Plus är på håll snarlik en vanlig Prius, men vid närmare betraktande ser man storleksskilnaden och framför allt att den har en normal bakruta i bakdörren. Den annorlunda formen har det positiva med sig att sikten bakåt och snett bakåt är mycket bättre

Trots att det känns att Prius Plus är en större bil än syskonet Prius är den smidig att köra. Toyota har vässat den tidigare okänsliga styrningen samtidigt som man har modifierat chassit och gjort karossen vridstyvare. I övrigt känner man igen sig. Samma plast och samma plågsamt surrande motorljud när bilen accelererar.

Den större karossen märks i något högre bränsleförbrukning, 4,1 liter per 100 km jämfört med den vanliga Prius, som drar 3,9 liter bensin per 100 km. Lite märkligt känns det dock att veta att bilen, som ändå med det nya stuket är rätt stor, drar mindre bensin i stadskörning än på landsväg. Det ska påpekas att det i praktiken är svårt, för att inte säga omöjligt, att komma ner till den förbrukning som tillverkarna anger.

Rent tekniskt är det samma drivlina som sitter i den mindre Toyota Prius bortsett från att det vanliga nickelhydridbatteriet är ersatt av ett mindre och lättare litiumjonbatteri som har placerats i konsolen mellan framstolarna.

LÄS MER: Så står sig Volvo V40 mot tyske konkurrenten

Motor/växellåda

Det behövs tillvänjning vid den surriga motorn, som vid acceleration låter oändligt plågad. Det ska dock framhållas att bensinmotorn på papperet beskridliga 99 hästar med hjälp av elmotorns 37 hästar räcker till för att hänga med övrig trafik, men inte mer.

Prius hybriddrivlina är efter 15 år väl beprövad men inte så snål som utlovas. Lågt koldioxidutsläpp gör miljösamvetet lättare, särskilt om man kör mycket i stadstrafik. Med Prius Plus får man utan tvekan en mer användbar bil för pengarna.

Köregenskaper

Toyota har jobbat på att förbättra chassi och styrning i den större Prius Plus. Men körglad? Däremot har storleken och den annorlunda formen gjort gott till trivsel, komfort och, inte minst sikten bakåt. Tack för det.

Säkerhet

Prius Plus är ännu inte säkerhetstestad i Europa av EuroNcap. Däremot har modellen testats i USA, där den kallas Prius V och klarat de proven bra. Några av de nyare elektroniska aktiva säkerhetssystemen finns inte vare sig som standard eller tillval.

Helhet

Nya Toyota Prius är en mer praktisk om än fortfarande dyr bil. Mycket av tekniken, inklusive den beprövade drivlinan, är smart och ligger före konkurrenterna. Mer påkostade material och det som brukar kallas körglädje skulle höja premiumkänslan.

Läs mer här:

Cred & Källa: Större och bättre Prius


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *