Volvo släpper iväg prestige-suv till Geely

Volvos stora suv XC90, som fasas ut 2014, ska bli den första bil som lanseras av det nya kinesiska bilmärket positionerat mellan Volvo och Geely.

– Det stämmer att det skrivits en avsiktsförklaring mellan Geely Holding och Volvo PV i mars i år om tekniköverföring till ett nytt lokalt bilmärke, men jag vill inte kommentera innehållet i avtalet, säger Per-Åke Fröberg, talesperson på Volvo PV.

Bakgrunden är följande: Volvo har tvingats in i ett samriskbolag där man ska starta ett nytt kinesiskt bilmärke positionerat mellan Geely och Volvo. Det görs bland annat för att få de eftertraktade tillstånden att tillverka bilar i Volvos nya fabriker i Chengdu och Daqing.

Rent konkret handlar tekniköverföringen, enligt säkra källor, om Volvos plattform som heter P2 – vilket innebär förra generationens S60, V70 och S80 och även den XC90 som fasas ut under 2014 – och som då ersätts av en helt nya XC90.

Anledningen att det blir just den är enkel: Det är helt enkelt är den enda plattform som Volvo har till buds. Den utvecklades nämligen innan Ford kom in i bilden 1999 – och Ford kommer inte att ge bort en enda skruv till Kina. Alla nyare plattformar är alltså inte att tänka på – inte heller den nya V40 som lanserades i Geneve. Att det blir just XC90 – eller i alla fall en suv – är också väntat: Suv-marknaden växer fortare än den övriga bilmarknaden i Kina.

Allt detta innebär att Volvo PV i princip har svängt från ett ”nej, nej” för två år sedan till ett ”ja” när det gäller tekniköverföring till Geely. Enligt de senaste uttalandena från Volvo kommer Volvoteknik till och med att finnas i Geelybilar (alltså Volvos billiga systermärke) i framtiden – inte bara det nya lyxigaste kinamärket som är i startblocken. Bakom Volvos nya hållning står dels att bilmärket Geely inte gått så bra som man hoppats och dels att Kinas regering oblygt slagit fast att de inhemska märkenas marknadsandel ska öka markant fram till 2015. Volvo är också pressat eftersom man ännu inte fått de viktiga tillverkningslicenserna i sina nya fabriker.

Per-Åke Fröberg poängterar att det ännu bara är en avsiktsförklaring.

– Det finns inget slutligt avtal. Avsiktsförklaringen är dessutom skriven på kommersiella villkor, säger Per-Åke Fröberg.

Fortsätt att läsa här:

Volvo släpper iväg prestige-suv till Geely


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *