Stor irritation när Saab-affär kärvar

Det hettar till på upploppet av Saabaffären. Bäst till ligger enligt flera källor elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden AB. Konkursförvaltarna vill ha en affär klar innan maj månads utgång – alltså på torsdag. Men nu kärvar affären och enligt en internationell källa handlar det om att alla detaljer inte är färdiga med Riksgälden.

I söndags var elbilskonsortiet med de två förgrundsfigurerna Karl-Erling Trogen, som är före detta vd för Volvo lastvagnar AB, och talespersonen Mattias Bergman i Saabs fabrik i Trollhättan. Där träffade de även en grupp underleverantörer.


• LÄS MER Buskhe: Satsa i Sverige eller glöm Saab-köp


När de skulle träffa konkursförvaltarna blev det, enligt den internationella källan, irriterad stämning från de kinesiska och japanska intressenterna – som fått bilden att de svenska myndigheterna var med i affären fullt ut. I stället möttes de av beskedet att det inte var färdigt. Enligt SvD Näringslivs källa fanns det till och med en vilja att skriva ett första utkast till avtal – men så blev det inte. I måndags åkte delegationen till Stockholm för att möta Riksgälden.

Mattias Bergman är talesperson för elbilskonsortiet och anställd på kommunikationsbyrån Springtime:

– Jag kan bekräfta att vi var i Trollhättan i söndags. Vi visade fabriken för intressenter inom konsortiet, men jag kan varken kommentera dialogen med konkursförvaltarna eller Riksgälden säger Mattias Bergman.


• LÄS MER Gruvbolagen raggar Saab-folk till Norrland


Det är oklart varför Riksgälden inte var redo att ge klartecken till att gå in i en slutfas av en affär.

Något som är mer klart är att Riksgälden, med chefen Bo Lundgren, har löst Saabs lån på 2,2 miljarder kronor hos Europeiska Investeringsbanken (EIB) och att det är en politisk känslig fråga om att myndigheten nu får tillbaka pengarna.


Riksgälden har panter i två dotterbolag till det konkursade Saab Automobile AB. Merparten finns i Saab Parts AB – som säljer reservdelar till begagnade Saabar och har sitt säte i Nyköping. Riksgäldens hållning har varit att konkursförvaltarna ska få möjligheten att sälja Saab Parts AB, som inte är satt i konkurs, i en enhet tillsammans med de övriga Saab-bolagen.

En mindre del av Riksgäldens panter finns i Saab Tools AB. När SvD Näringsliv på tisdagseftermiddagen nådde Riksgäldens kommunikationschef Unni Jerndal säger hon följande om uppgifterna att köpet fastnat hos Riksgälden.

– Det är inget jag känner till, det är konkursförvaltarna som sköter försäljningen.


Ni har panter. Vill ni ha tillbaka de 2,2 miljarder kronorna?

– Vårt uppdrag är att säkra skattebetalarnas fordringar, men det är konkursförvaltarna som sköter försäljningen, säger Unni Jerndal som inte vill ge ytterligare kommentarer.


• LÄS MER Het Saab-spekulant bryter tystnaden


Konsortiet, som heter National Electric Vehicle Sweden AB, har enligt SvD Näringslivs internationella källa en grov affärsplan i tre steg: Det första är att först bygga en eldriven Saab 9-3 (av samma generation som tillverkades vid konkursen). Därefter finns det diskussioner om en mindre japansk elbil som ska licenstillverkas. Ett tredje steg är att utveckla den nya generationen Saab 9-3 på den ännu inte färdiga så kallade Phoenixplattformen. Bilarna ska ha Saabs varumärke.


Det är tidigare bekräftat att det japanska riskkapitalbolaget Sun Investment och det kinesiska energibolaget National Modern Energy Holdings Ltd är inblandade som två av ägare i elkonsortiet. Representanter från dessa var också med i Trollhättan. Det kinesiska elbolaget National Modern Energy Holdings ambition är, enligt källan, bland annat att få sälja el – på samma sätt som Vattenfall gått in i ett elbilsprojekt med Volvo PV. Ambitionen ska också vara att sälja Saabs elbilar i Kina.

Den kinesiska regimen satsar stora pengar på elbilsutveckling i Kina och uppmuntrar investeringar.


Förutom elbilskonsortiet har två andra intressenter varit på tapeten, indiska Mahindra Mahindra och kinesiska Youngman. Mahindra Mahindra uppges ligga lågt och Youngman har enligt flera källor svårt att få tillstånd från de kinesiska myndigheterna. Alla parter uppges vilja att en affär ska kunna presenteras så snart som möjligt.


• TESTA DIG SJÄLV Kan du bilmärket?

Se mer här:

Stor irritation när Saab-affär kärvar


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *