Nokia tar täten i kameraracet

LÄS MER: ”Kameratest: Bra bilder enda likheten”

Ända sedan de första digitalkamerorna kom ut har det pågått en megapixeltävling. Uppfattningen har varit att ju fler pixlar en kamera, eller mobilkamera, har desto skarpare blir bilderna och bland tillverkarna blev det snabbt en intensiv marknadsföringskamp. Ju fler megapixel de kunde skryta med desto större chans hade de att få kameran såld.

Ur det perspektivet borde Nokia nu ha slagit det mesta. För bolaget har tagit fram en teknik som gör att man i en vanlig mobil kan bygga in en kamera med 41 miljoner pixlar. Det kan jämföras med att en digitalkamera för proffsen ofta ligger på hälften så mycket.

Men det är en jämförelse som Kristina Björknäs, ansvarig för marknadsföringen av Nokias nya kamerateknik, inte ger mycket för. Megapixeltävlingen har för länge sedan blivit ointressant.

– Vi tror inte att folk behöver mer än 5 megapixlar. Det är vad som krävs för att man ska kunna få en bild med bra kvalitet i alla normala storlekar, säger Kristina Björknäs.

Då kan man förstås undra över varför Nokias ingenjörer lägger fem år på att utveckla en teknik som ger så mycket mer. Svaret är att den används för annat.

Den bildsensor Nokia utvecklat tillsammans med ett annat företag gör till exempel att det går att zooma utan att zooma.

Normalt zoomar man på två olika sätt. En vanlig kamera har oftast optisk zoom. Genom att ändra brännvidden styr man hur mycket som kommer med på bilden, hur nära man kommer.

Det ger en skarp bild men i en mobil är det en uppenbar nackdel att göra en fysisk förändring och behöva zooma med hjälp av optiken. Den typen av lösning kräver helt enkelt för mycket utrymme och de få mobiler som kommit med optisk zoom har blivit väldigt klumpiga.

Det andra alternativet är att använda digital zoom. Då tar man egentligen bara ut en del av bilden och förstorar den. Därmed försämras också bildkvalitén.

LÄS MER: ”Målet: Att peta Iphone från mobiltronen”

LÄS MER: ”Så blir din Iphone en röntgenkamera”

För att slippa de här problemen valde ingenjörerna en annan väg. De utvecklade en väldigt stor bildsensor där man också kombinerar flera små bildpunkter (pixlar) till en enda pixel med mycket högre kvalitet.

Resultatet blir att man kan ta skarpa bilder i betydligt sämre ljus än normalt. Dessutom går det att göra en slags zoomning utan att man egentligen zoomar. Från den stora sensorn väljer man bara ut en del av bilden och den har ändå lika bra kvalitet som om man använt en optisk zoom och en ordinär bildsensor.

Den första mobilen med tekniken inbyggd, Nokia 808 Pureview, har precis kommit ut på marknaden och det är den som Kristina Björknäs nu försöker sälja in. Själva kameran kan säkert locka en del men trist nog använder mobilen det gamla operativsystemet Symbian som Nokia håller på att avveckla. Försäljningen av Symbianmobiler har också rasat snabbt de senaste kvartalen, vilket bidragit till Nokias stora kris.

Det kan verka rätt märkligt att Nokia valt den här lösningen men förklaringen är att Nokia inte hunnit anpassa kameratekniken till Windows Phone, det nya system från Microsoft, som Nokia numera använder i sina smarta mobiler.

– Det tar väldigt lång tid att utveckla en så här bra kamera och den gjordes från början för att dra nytta av funktioner i Symbian. Då kan man inte bara flytta över kameran till ett system med Windows Phone. Men tekniken kommer där också, säger Kristina Björknäs.

Man kan nog också lugnt utgå från att det kommer betydligt mer på det här området från Nokia. För samtidigt som företaget i mitten av juni kom med ett nytt drastiskt besparingsprogram som leder till att ytterligare 10 000 personer blir av med jobbet så konstaterade Nokiachefen Stephen Elop att bildhantering är något bolaget ska fortsätta satsa på. Samtidigt slog han också till och köpte det svenska bildbehandlingsföretaget Scalado.

Scalados anläggning i Lund blir nu en del av Nokias bildverksamhet och ska bland annat fortsätta arbeta med utveckling av bildteknik för Nokias Windowsmobiler.

– Vi har jobbat med Scalado i tio år och med den teknik vi har nu finns det en väldig potential att utveckla bolaget. Bilder är väldigt viktiga för konsumenterna och jag är säker på att vi kommer att göra mycket mer med bilder framöver, säger Kristina Björknäs.

LÄS MER: ”Mobilen smartare än fotografen”

Se mer här:

Cred & Källa: Nokia tar täten i kameraracet


Publicerat

i

,

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *