En gång i tiden var ”snygga” Absolut Vodka det trendigaste som fanns på New Yorks barhyllor. Det var då det. Nu gör Absolut ett nytt försök att återerövra sin trendstatus – med en löjligt dyr komplexvodka med nouveau riche-design…
Allt sedan det franska spritimperiet Pernod-Ricard 2008 förvärvade Absolut har det svensksvenska vodkamärket kämpat i motvind. Ja, kanske började problemen tidigare än så. Fler och fler nischmärken har kapat åt sig en andel i prestigesegmentet medan Absolut sakta men säkert förlorat i klass.
För att inte helt falla ned i bastu- och parkbänkssegmentet har den franska spritjätten bestämt sig för att ge Absolut en ny statusinjektion efter ett gammalt beprövat koncept i spritbranschen:
1. Anlita en fräck designer eller två som får stajla till en flaska som ser ohyggligt dyr – och ful – ut.
(I detta fall, designduon Skogsberg & Smart som på P&R:s uppdrag åkt ned till östgötska Reijmyre för en fransk designblåsning med finess och – inte att förglömma – en ”ödmjuk respekt för glasbrukets traditioner”.
Så klart. Resultatet har fått det självklara namnet namnet Absolut Crystal Vodka Pinstripe Kan man säga något annat än ”grattis grabbar”. Det blev ju riktigt LÄCKER, som man säger i Berlin.
2. Sätt ett löjligt högt pris på flaskan så att lättlurade tidningar och sajter (som E24…) skriver om uppenbarelsen. (På Arlanda säljs rariteten för 65 000 kalla kronor)
Därefter är det bara att njuta av den fina publiciteten medan försäljningen stiger till nygamla rekordnivåer. Eller krävs det mer för att lyfta ett varumärke på dekis? E24 har inga bra svar men tycker i alla fall att Absolut Vodka Crystal etc påminner rätt mycket om Koskenkorva 40 (Alko).
Det är självklart en komplimang!
Se mer här:
Volga Vulgo Vodka
Lämna ett svar