”Vi ger folk jobb, det är jag stolt över”

Pär Svärdson är en av kandidaterna till SvD Affärsbragd, för nätapoteket Apotea. Foto: Anders Ahlgren

Vem tycker du ska få entreprenörspriset SvD Affärsbragd? Rösta här! | SvD


svd.se

Pär Svärdson planerade sitt första bolag som tio­åring. Det blev dock inget av med den vedhandel han tänkte sig, med morfar som råvaruleverantör från Västervik, pappan som speditör och han själv som kapare och försäljare till grannskapet i Bromma. I stället blev det en djuraffär där han sålde kaniner.

– Jag har alltid haft en stark dröm om att bli företagare. Jag tror att det beror på att entreprenörskap hyllades av min familj, säger han.

Att entreprenörskap värdesätts i ett samhälle har betydelse för ungdomars ambitioner tror han. Samtidigt ska det inte sättas på piedestal:

– Om man vill ha fler företag i Sverige är det bra att avdramatisera det. Man kan träna också på företagande.

Själv skaffade Pär Svärdson sig dubbla examina som civilekonom och civilingenjör och tog jobb som konsult på Accenture. Men 1997 startade han Adlibris med några kompisar. Adlibris såldes av till Bonnier i omgångar, och Svärdson & co plöjde ­vidare i entreprenörsfårorna. Nästa projekt blev att omvandla Sjätte AP-fondens olönsamma Familjeapoteket till en succé, nätapoteket Apotea. Bara under 2015 ökade omsättningen från 2014 års 278 miljoner till 585 miljoner. Antalet anställda fördubblades till 140 och även om inte bokslutet för 2015 är klart tror Pär Svärdson att vinsten följer samma trend.

Helt nyligen blev det känt att grundargänget till Apotea säljer 4 procent av sina aktier från sitt ägarbolag Laulima, just för att satsa på ett nytt projekt.

– Jag kan bli ganska uppslukad, är envis och jag har mycket energi. Jag funderar mycket på affärsidéer inom klimat, energi och miljö.

Det är ett område som är på uppgång, och att göra ­affärer i sådana branscher är förstås bättre än branscher som dör ut, säger han. Även om det finns mycket outforskat i e-handelsbranschen.

– Vår verksamhet i Apotea är inte jättebelastande för miljön, men man kan alltid bli bättre. Till exempel spolar folk ner mycket läkemedel i avloppen, det är ett miljöproblem att driva opinion kring. Eller att se till att nya lagerlokaler blir så klimat­smarta som möjligt.

I dag har Apotea huvudkontoret på Sveavägen i Stockholm. Men större delen av de anställda jobbar på lagret i Anders Walls företagsby Morgongåva i det lilla uppländska samhället med samma namn.

– Under 2015 anställde vi 85 personer, varav 65 av dem är under 25 år. Det blir jag stolt över, att vi ger folk jobb.

Han berättar vad som hände honom i höstas. Det var på Friends Arena, en fotbollsmatch. En okänd man kommer översvallande fram till honom:

– Han kramar om mig och vill ta en selfie med mig. Det visar sig att han är en av de långtidsarbetslösa som jag anställde på nystartsjobb på Adlibris för typ tio år sedan. I dag är han egenföretagare i byggbranschen. Han ville tacka mig för att det gått så bra för honom.

– Sådant värmer, säger Pär Svärdson.

Stolthet är en drivkraft för honom.

– Att få vara stolt över vad man åstadkommer. Att få den här uppmärksamheten är otroligt roligt, tycker han om SvD:s affärsbragdsnominering.

”Kämpa för att kunden ska få det bättre – ingen annan”

Annars lyser främst lusten igenom. Att det är så otroligt roligt att driva företag. I dag är Pär Svärdson verksam i totalt 16 bolag, visar företagsdata­basen Retriever, en del av dem ägarbolag och styrelseuppdrag. Men förutom Apotea, där han är vd, deläger han bland andra butikskedjan Babyland, Happy Yachting, som säljer båtutrustning på nätet, nätvinhandeln Vinoteket och Laulima Skogs.

En framgångsfaktor i hans eget entreprenörskap är att ha gott sällskap. Svärdson pratar mycket om ”vi”. Vilka ”vi” är skiljer sig i olika bolag, men flera personer återkommer: Fabian Fischer, Pia Stoltz, Sofia Modig, Camilla Günesli och Anders Cserkuti.

– Jag vet inte riktigt hur, men jag har lyckats få med mig bra personer. Det är i den mellanmänsk­liga samvaron både idéer och affärer föds. Många säger att de ska starta företag bara de kommer på den ultimata affärsidén.

Men, nej, då blir det troligen inget företag, menar Pär Svärdson.

Den ultimata affärsidén finns nämligen inte från början. Den utvecklas i företagandet. Framgångs­rika företagare har ofta drivit flera, inte lika framgångsrika, bolag först.

Det är väldigt mycket en arbetsseger, drivkraften är att hela tiden bli bättre.

Vilka förebilder har du?

– På senare år har jag fått kontakt med Anders Wall. Det är en riktig entreprenörsnestor. Sen plockar man olika delar från olika personer.

Hur börjar ett nytt företag för dig?

– Det är inte alltför genomtänkt. Jag gör en magkänsleanalys och sen kör jag. Det är mycket rotande på Google och det gäller att hitta bra personer.

Vad är en bragd för dig?

– En bragd måste bedömas utifrån den enskilde personen. När man tar sig an och lyckas med en utmaning, något som är stort och svårt.

Ulrika Fjällborg

Se alla kandidater och rösta här!

Vem tycker du ska få entreprenörspriset SvD Affärsbragd? Rösta här! | SvD


svd.se

Om bolaget

Företagets namn: Apotea (det huvudsakliga bland flera).

Grundat: 2012.

Antal anställda: 160 personer.

Senast rapporterade omsättning, 2015: 585 miljoner kronor.

Verksamt i Sverige.

Pär Svärdsons tre råd till entreprenörer

1. Ta hjälp av andra. Samarbeta. Att få med sig ett gott gäng är en framgångsfaktor.

2. Träna på företagande. Sitt inte och vänta på den ultimata företagsidén – den kommer aldrig direkt – utan gå i gång på de idéer du har.

3. Undvik de stora kliven. Ta många små steg i taget. Arbeta lättrörligt och utveckla företaget gradvis.

Läs om fler kandidater i SvD Affärsbragd:

Om SvD Affärsbragd

2014 instiftades priset för att uppmärk­samma och rikta strålkastarljuset på svenskt entreprenörskap.

SvD vill med priset lyfta fram de goda ­exemplen och inspirera andra till att våga satsa på sin ­företagsidé. Tanken är att priset ska gå till en person eller en grupp som gjort en förtjänstfull prestation inom näringslivet som kan kopplas till insatser gjorda under de ­senaste åren. I fjol gick ­priset till Spotifygrundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon.

Årets pris delas ut i maj i ­samband med invigningen av SM i UF-företagande i Stockholm. SvD Affärsbragd presenteras i samarbete med Carnegie.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: ”Vi ger folk jobb, det är jag stolt över”


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *