Växande industri gör nykomling köpvärd

Gränges är en i raden av årets börsnoteringar. Inför börsnoteringen rekommenderade Aktiespararen, via webben, att teckna aktier i bolaget och att aktien var köpvärt inom hela kursintervallet på 42-50 kronor. Introduktionspriset blev till slut satt till 42:50 kronor.

Gränges har i dag runt 950 anställda och är en ledande leverantör av valsade produkter för lödda värmeväxlare i aluminium. Bolagets produkter köps främst av aktörer inom fordonsindustrin, som representerar ungefär 90 procent av Gränges försäljningsvolym. Bolaget säljer sina produkter till Asien, Europa samt Nord- och Sydamerika. Enligt den senaste kvartalsrapporten står Asien för 49 procent och Europa samt Nord- och Sydamerika för 36 och 15 procent vardera.

Den årliga produktionskapaciteten i bolagets två produktionsanläggningar, Finspång och Shanghai, uppgår till totalt 210 000 ton. Under 2013 således 159 000 ton och kapacitetsutnyttjandet låg jämnt fördelat på runt 75 procent. Det existerar därmed inget behov av betydande kapacitetsinvesteringar för de närmsta tre-fyra åren.

Gränges är marknadsledande inom sitt nischsegment för värmeväxlare och uppskattas ha en global marknadsandel om 20 procent. Exempel på konkurrenter inom detta segment är Alcoa, Aleris, Haufon och Norsk Hydro. De tre största konkurrenterna bedöms ha marknadsandelar på 5 till 10 procent vardera.

Det som skiljer Gränges ifrån exempelvis Alcoa är deras nisch på marknaden för värmeväxlare. Bolaget kan grundligt sätta sig in i sina kunders behov och skräddarsy produkter som passar deras behov. I jämförelse med lågkostnadsproducenter kan Gränges dessutom möta sina kunders behov på global basis.

Aktiespararen anser att exponeringen mot fordons- och HVAC&R-industrin (värme, ventilation, luftkonditionering och kyla) är attraktiv då efterfrågan inom dessa växer strukturellt. Den totala efterfrågan väntas växa med i snitt 4 procent årligen mellan 2013 och 2016 och det är främst Asien som väntas vara tillväxtdrivande. En inbromsning där skulle vara negativt för bolaget.

En drivkraft bakom efterfrågan inom fordonsindustrin är behovet av att minska fordonens vikt och därmed förbättra bränsleekonomin och miljöpåverkan. Aluminium är lättare än stål och mängden aluminium i fordon väntas därför öka med 60 procent mellan 2012 och 2025, enligt Aluminium Association Transportation Group. En annan drivkraft är att ökad användning av turboaggregat i fordonsmotorer kräver fler värmeväxlare.

Tillväxttakten på den kinesiska fordonsindustrin med allt fler förstagångsägare av bil väntas vara högre än den globala, vilket gör Gränges position i landet attraktiv. Bolaget bedömer att det finns flera attraktiva förvärvsmöjligheter i Kina och överväger ytterligare en produktionsanläggning. Nyligen har bolaget tecknat en kreditfacilitet på 1 800 miljoner kronor, vilket ger utrymme för förvärv.

Inom HVAC&R-industrin är det högre levnadsstandard som driver efterfrågan. Värmeväxlare i aluminium medför en kostnadsfördel jämfört med traditionella kopparlösningar som i dag dominerar segmentet. Prisskillnaden mellan koppar och aluminium har ökat kraftigt de senaste åren och koppar är nu avsevärt dyrare än aluminium. Omställningen till aluminium i tillverkarnas produktionsprocesser kommer däremot ta tid, men den framtida potentialen på denna marknad ska inte underskattas.

Trots att Gränges intäkter sjönk från 4,9 miljarder kronor till 4,6 miljarder mellan 2012 och 2013 så ökade justerad ebitda (rörelseresultatet före avskrivningar och nedskrivningar exklusive engångsposter) från 526 till 558 miljoner kronor. Även försäljningsvolymen ökade, vilket den med undantag för krisåret 2009 gjort varje år sedan 2005.

Förklaringen till de lägre intäkterna under 2013 är att aluminiumpriset sjönk. Men eftersom att aluminium står för majoriteten av bolagets kostnader så sjönk även råvarukostnaderna från 3,1 miljarder kronor till 2,8 miljarder. Vid stigande aluminiumpris hade intäkts- och kostnadseffekten varit tvärtom.

Bolagets intäktsmodell är som sådan att förändringarna av råvarukostnaden förs över till kunderna genom att Gränges lägger på ett fabrikationspris, vilket motsvarar det mervärde som adderas. Svängningar i aluminiumpriset får därmed endast marginell påverkan på bolagets rörelseresultat.

För att se hur den underliggande affären utvecklas är det därför mer intressant att följa försäljningsvolymerna och hur (justerad) ebitda förhåller sig till dessa. Justerad ebitda per ton under 2012 och 2013 låg på 3 500 kronor. För 2014 ser den ut att hamna på 4 100 kronor per ton, efter bland annat effektiviseringar och en lyckad omstrukturering av verksamheten i Finspång. Vi väntar oss därför ett likvärdigt bidrag, 4 150 kronor per ton, under 2015.

För helåret 2014 prognostiserar vi 160 900 sålda ton och för 2015 förväntar vi en tillväxt om 5 procent till 168 900 ton. Ebitda för 2015 bör då bli runt 700 miljoner kronor. Detta motsvarar en attraktiv EV/ebitda-multipel på 6,6 för 2015 års prognos, i jämförelse med densamma för Autoliv och Haldex på 7,4 samt 7,1. Jämförelsen med dessa bolag görs eftersom att de delvis är beroende av samma marknadsfaktorer som Gränges.

Sett till bolagets starka operativa kassaflöde, över 600 miljoner kronor de senaste åren, och ett minskade rörelsekapital anser vi att målet om att dela ut 30-50 procent av nettovinsten är rimligt och kan hållas trots framtida investeringar.

Med vår prognostiserade vinst per aktie om 4:70 kronor för 2015 blir p/e-talet 10,4 givet en aktiekurs om 49 kronor. Vi anser att en p/e-multipel mellan 12 och 13 är motiverad för nästa års vinst och sätter riktkursen till 60 kronor.

Publiceringen sker i samarbete med tidningen Aktiespararen där Johan Rosenqvist är analytiker.

Klicka här för att gå till debatten

Här kan du diskutera allt som rör sig inom aktier, företag eller ekonomi i stort. Om du inte redan har en SvD-prenumeration kan du skapa ett konto utan kostnad här.

Se mer här:

Cred & Källa: Växande industri gör nykomling köpvärd


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *