Urstarkt kvartal lyfter Facebook i efterhandeln

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg vid bolagets huvudkontor i Menlo Park, Kalifornien, i september. Foto: STEPHEN LAM / TT NYHETSBYRÅN

NEW YORK. De som roar sig med Instagram, som ägs av Facebook, har kanske noterat sponsrade inlägg dyka upp den senaste tiden i den oändliga floden bilder av romantiska solnedgångar och söta katter. Intjäningen från Instagram, samt från likaledes FB-ägda WhatsApp och Facebooks egna videoannonser, stod i fokus bland analytiker inför att rapporten för tredje kvartalet publicerades på onsdagen.

Trots stora utgifter under kvartalet på en rad till synes spretiga projekt, inklusive forskning inom artificiell intelligens och ”virtual reality”-tjänster, så toppar Facebook analytikernas förväntningar för flera avgörande parametrar.

– Vi tror att vi har den bästa mobila produkten i marknaden. Vi har möjlighet att rikta oss mot rätt individer, vi har möjlighet att mäta hur det går, kommenterar Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg oblygt till CNBC.

Facebook rapporterar en vinst på 57 cent per aktie och 4,5 miljarder dollar i intäkter. Marknaden förväntade sig 52 cent och 4,37 miljarder dollar.

Rapporten visar också att Facebooks annonsaffär fortsätter att växa i stort sett enligt plan. Annonsintäkterna steg 45 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.

Sheryl Sandberg nämner möbeljätten Ikea som exempel på hur Facebook försöker utveckla sina annonstjänster för att passa kunderna.

– Ikea ville förbättra onlineförsäljningen under tider på dygnet på varuhusen är stängda. De gjorde det med annonsering på Facebook som bara visades under de timmarna, säger Sheryl Sandberg.

Näringsliv Börs


http://bors-nliv.svd.se/index.php/detail/index/418586

Det sociala mediebolagets ansträngningar att sprida tillgången till Facebook, framför allt via mobilen, på nya marknader och till fler användare är samtidigt en kritisk del i att få annonsaffären att fortsätta växa, konstaterar bolagets ledning.

– Vi måste fortsätta att utveckla produkten för att erbjuda verklig täckning över hela världen, säger Facebooks vd Mark Zuckerberg vid en analytikerkonferens.

Facebook har nu strax över 1 miljard användare per dag, varav en stor majoritet – cirka 900 miljoner – använder Facebook via mobilen. Antalet dagliga användare ökade 17 procent jämfört med Q3 2014.

Mätt per månad har Facebook drygt 1,5 miljarder månatliga aktiva användare.

Utvecklingen för aktiva användare per månad (MAU, monthly active users). Foto: Facebook

Facebook är långt ifrån det enda mediebolag som identifierat video som nästa stora onlinetrend. Bolaget jobbar utöver videoannonsering även med att erbjuda andra mediebolag att förvara videomaterial på Facebooks servrar för att de ska gå snabbare att visa.

– Kommande år kommer video att bli det mest intressanta mediet hos användarna, säger Zuckerberg.

Även Instagram och WhatsApp börjar nu generera seriösa annonsintäkter till Facebook. Mer än 80 miljoner fotos delas på Instagram varje dag, enligt bolaget.

– När president Obama besökte Alaska tidigare i år så valde han Instagram för att visa resan, noterar Zuckerberg.

Aktien klättrade uppåt i efterhandeln under telefonkonferensen med analytiker och reportrar och handlades upp 3,6 procent till knappt 108 dollar per aktie strax efter att telefonkonferensen var över. Det ger Facebook ett börsvärde på nära 300 miljarder dollar, en mycket hög värdering trots bolagets bevisade förmåga att tjäna pengar.

– Vi är fortsatt fokuserade på att få fler användare att använda Facebook längre och förbättra kvaliteten på videoinnehållet. Vi väntar oss samtidigt att den starka dollarn påverkar oss negativt framöver i särskilt Europa, säger finanschefen Dave Wehner.

Investerare och analytiker har frågat sig i flera år varför Facebook plöjer ned miljoner dollar i teknik som ”virtual reality”. Enligt vd Zuckerberg ska satsningen ses långsiktigt, svarar han på en fråga från en reporter.

– De här nya plattformarna tar tid att utveckla. Vi har sagt att vi tror att virtual reality kan bli de stora kommande plattformarna. Dataspel tror vi blir den största användningen. Men man ska se det här på lång sikt, säger Mark Zuckerberg.

Facebook investerar även miljoner dollar i att koppla upp delar av världen som idag saknar internet. Till dem hör Indien, där tillgång till internet kan hjälpa hela landets ekonomi, poängterar Mark Zuckerberg.

– Det här är en prioriterad del för den indiska regeringen och vi är glada att hjälpa till.

Allt sammantaget är det ett mycket stabilt kvartal som Facebook lägger bakom sig. Men med dagens värdering så konstaterar vissa analytiker samtidigt att Facebook måste fortsätta addera nya användare i mycket snabb takt, och även få dem att spendera alltmer tid där.

En nedgång i den tillväxten skulle kunna utlösa drastiska nedgångar i aktien.

– Vid de här multiplarna så kommer de att behöva 32-33 procents tillväxt för intäkterna från år till år. Jag tror att så länge de gör det så spelar vinsten per aktie i praktiken ingen roll för överskådlig framtid, säger Leigh Drogen, vd på Estimize som värderar börsföretag, till CNBC.

Facebooks aktie har klättrat 33 procent på Nasdaqböstern hittills i år. Sedan börsnoteringen 2012 är den upp 172 procent.

Här är Facebooks rapport för Q3


investor.fb.com

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Urstarkt kvartal lyfter Facebook i efterhandeln


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *