Test: Avensis förnyad i halvtid

Kvaliteten sitter i det grundläggande bilbygget snarare än i detaljerna. Foto: Pontus Lundahl/TT

Bakom ratten i nya Avensis känns det märkligt att Toyotas bilar en gång i tiden betraktades som exotiska och halvskräpiga kopior av europeiska bilar. Numera upplevs Toyotas mellanklass som en lika självklar del av svenskt vardagsliv som orangefärgade kuvert i brevlådan och småputtriga kaféprogram i tv.

Modellnamnet Avensis lanserades 1997, då det efterträdde långköraren Carina. Den nya generationen som presenterades i våras handlar egentligen om en ovanligt genomgripande modernisering av den Avensis som kom 2011.

Att front- och bakpartierna är nya syns direkt, liksom att instrumentpanelen är helt omgjord. Autobroms som arbetar i intervallet 10–80 kilometer i timmen är numera standard och såväl fjädring som ljudisolering har finputsats.

Provbilen har bensinmotor på 152 hästkrafter. Toyota går emot strömmen och har inte överladdning (turbo till exempel). Denna motor erbjuds endast i kombination med en steglös automatlåda, så kallad variomatic.

Att den ger en annorlunda körupplevelse (motorns varvtal ”stämmer” inte alltid med hastighetsupplevelsen och accelerationen) är en sak, men Toyotas variant av denna beprövade teknik känns emellanåt lite knyckig och obekväm. Tvärt emot ledorden för uppdaterade Avensis.

Ett tydligt mål har varit att göra bilen mer attraktiv för europeiska tjänstebilsköpare. Dessa väljer sannolikt dieselmotor men är då hänvisade till manuell växellåda, vilket lär dämpa köplusten hos en del. På många sätt känns Avensis rustad för en oändlig räcka vardagar, i positiv bemärkelse. En riktigt kapabel, rimligt rymlig och inte minst prisvärd familjebil.

Men trots den omfattande uppdateringen känns det fortfarande som en ganska enkel bil under skalet. Fjädringskomfort och körupplevelse håller inte samma nivå som de bästa konkurrenterna.

Och detta trots att Avensis är både konstruerad och tillverkad i Europa. En liten slatt av produktionen exporteras varje år till Japan – där Avensis uppfattas som ett exempel på europeisk bilbyggarkonst…

Specifikationer | Toyota Avensis Touring Sports 2.0 Multidrive Executive

Grundpris: 273 900 kronor (Executive 339 900).
Förbrukning: 6,7 l/100 km.
Koldioxidutsläpp: 155 gram/km.
Motor: 2,0 liter, bensin, 4 cylindrar.
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift.
Max effekt: 152 hk vid 6  200 varv/min.
Max vridmoment: 196 Nm vid 4  000 varv/min.
Tjänstevikt: 1  545–1 570 kg (beroende på utrustning).
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,82/1,81/1,48.
0–100 km/tim: 10,3 s.
Toppfart: 200 km/tim.
Skatt: 1  328 kronor.

Motor/växellåda


Betyg: 3 av 6

Steglös automatlåda är egentligen genialiskt, men Toyotas variant känns inte helt smidig i ingreppen. Motorn upplevs lite tunn, vilket kanske säger mest om hur vana vi blivit vid dieselmotorer som ger hög effekt redan vid låga varvtal.

Ekonomi/miljö


Betyg: 3 av 6

Toyota brukar ståta med god totalekonomi, och nya Avensis är knappast något undantag. Det fullutrustade Executiveutförandet tappar värdet mer i kronor räknat. Bensinmotorn är hyggligt snål med bränslet.

Köregenskaper


Betyg: 3 av 6

Avensis är en medelmåtta vad beträffar gångkultur, fjädringskomfort och körkänsla. Men för att vara en medelmåtta är den ändå godtagbar, och oerhört smidig i stadstrafik. En bil för många vardagar helt enkelt.

Säkerhet


Betyg: 5 av 6

Toyota har presterat mycket bra i Folksams undersökningar av verkliga olyckor. Nu har nivån sannolikt höjts än mer, eftersom autobromssystem är standard i nya Avensis.

Helhet


Betyg: 3 av 6

Toyota brukar komma väl ut i undersökningar om driftsäkerhet, och krocksäkerheten har fått goda vitsord på senare år. Men det finns bilar i samma storleksklass som känns modernare och är bekvämare. Avensis är en medelväg, med en knappt märkbar guldkant.

Fortsätt att läsa här:

Cred & Källa: Test: Avensis förnyad i halvtid


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *