”Swedbank måste få fler nöjda kunder”

Swedbank har ett jobbigt år bakom sig. Trots ett starkt resultat med miljardvinster vill det sig inte för banken. Ledningen med vd Michael Wolf i spetsen har gång på gång fått kritik i medierna. Det har handlat om tricksande med extra räntedagar. Det har gällt bråket med Konkurrensverket och tingsrättens dom i ärendet nyligen som förbjuder Swedbanks köp av Svensk Fastighetsförmedling. Och det har handlat om Robur fonder och processen mot Aktiespararna.

Anders Sundström är bekymrad.

– Det är klart vi inte är nöjda. Vi har väldigt många kunder och vi är beroende av ett bra bemötande i medierna. Vi måste komma närmare våra kunder och vi måste bli mycket bättre när det gäller kundnöjdhet. Här vill jag se förbättringar redan inom ett halvår, säger han på sin typiska norrländska dialekt. Han har stämt träff på bankjättens nya stora huvudkontor i Sundbyberg.

Tingsrättens dom mot Swedbank var ett bakslag, det medger Anders Sundström. Han anser att Swedbanks kunder skulle få stor nytta av Svensk Fastighetsförmedling. Men han är fåordig kring affären och strax efter intervjun meddelar Swedbank att man kommer att överklaga domen.

”Jag tror det skulle vara möjligt att lägga ner Bromma flygplats.”

Anders Sundström

När det gäller processen mot Robur är Anders Sundström mer frispråkig. Aktiespararna planerar att lämna in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden. Aktiespararna anser att Robur har dribblat bort fondandelsägarna eftersom bolaget inte har varit tillräckligt aktivt för att försöka slå ett fastställt jämförelseindex.

– Jag tycker det är fel att påstå att vi inte har drivit någon aktiv förvaltning. Jag vill påminna om att aktiv förvaltning inte bara mäts i hög avkastning. Det kan också handla om socialt ansvarstagande och där ligger vi väldigt bra till, säger Anders Sundström och fortsätter:

– Robur har varit något av en innovatör och avgörande spelare på den svenska fondmarknaden, vår verksamhet har gjort det möjligt för många vanliga människor att få del av den värdetillväxt som skett på aktiemarknaden. Sedan har vi inte varit tillräckligt bra på att leverera avkastning på vår aktiva förvaltning och där måste vi bli betydligt bättre, säger Anders Sundström.

Bråket kring Robur är en surdeg för Anders Sundström. Swedbank anser att det är fel att gå till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är inte rätt instans. Man anser i stället att ärendet borde avgöras i allmän domstol.

Anders Sundström berättade för några veckor sedan exklusivt för SvD Näringsliv att han kommer att lämna ordförandeuppdraget i Folksam. Enligt Sundström var det ett frivilligt beslut. Många i branschen har en annan åsikt om saken. De hävdar att Anders Sundström tvingades bort av Finansinspektionen. Tillsynsmyndigheten gillade inte att Anders Sundström satt som ordförande i både Folksam och Swedbank, som delvis är konkurrenter.

Det tog inte mer än någon vecka så kom beskedet att mångsysslaren Sundström tackat jag till ett nytt tungt uppdrag. Han ska på regeringens uppdrag utreda Bromma flygplats framtid.

– Jag tror det skulle vara möjligt att lägga ner Bromma flygplats. Men det förutsätter ett antal viktiga förändringar. Framför allt att man bygger ut kapaciteten på Arlanda och att vi får betydligt fler direktflyg ut i världen än vad vi har i dag. Lyckas vi med det och lyckas vi med att bygga ut både snabbtågstrafiken och bygga bättre bilvägar till Arlanda kan det bli bra.

Anders Sundström menar att bilden av ett kompakt motstånd från näringslivet och många socialdemokratiska kommunpolitiker ute i landet när det gäller en nedläggning av Bromma är fel. Näringslivsföreträdarna fokuserar på kapacitet och infrastruktur, inte var själva flygplatsens ska ligga, hävdar Sundström. Han har för övrigt figurerat i ett annat flygsammanhang alldeles nyligen. SvD Näringslivs granskning av SCA:s utnyttjande av privatjet har avslöjat att Anders Sundström har varit en flitig gäst på företagsplanet. Destinationerna har varit både till USA och till jaktstugor i fjällen. Artiklarna har fått Folksam att agera. Försäkringsbolaget, där Anders Sundström länge var vd, har meddelat att man i efterskott kommer att betala för samtliga flygresor som Anders Sundström har gjort

Förutom utredningen kring Bromma flygplats och ordförandeskapet i Swedbank hinner Anders Sundström även med att vara ordförande i tidigare krisbolaget KF. Han fick uppdraget för något år sedan och ambitionen är att skaka fram en vinst i dagligvarujätten som omsätter över 38 miljarder kronor.

– Coop kommer att göra en liten förlust för 2014 men i princip är det ett nollresultat. Det är helt i linje med vårt mål för det här målet. Vi har genomfört de neddragningarna vi flaggat för, vi har sålt delar av verksamheten och vi har rekryterat en ny ledning, säger Anders Sundström.

Men nollresultat på en omsättning på 38 miljarder, är du nöjd med det?

– Nej, det är inte alls bra. Jag har tackat ja till det här uppdraget för att jag tror att vi kan få en hygglig vinst i KF i nivå med våra konkurrenter i branschen. Det vill säga en knapp miljard. Eller 2,5–3 procent. Jag tror fortfarande vi kan nå dit om ett par år.

KF äger Akademibokhandeln och Norstedts, båda har stått på säljlistan länge. Går det trögt?

– Det tycker jag inte. När det gäller Akademibokhandeln är en säljprocess inledd. Vi får se hur det går men jag tycker det finns skäl att vara optimistisk. När det gäller Norstedts har vi inte kommit riktigt lika långt men det är inte heller någon stor ekonomisk belastning för KF.

4 snabba – Anders Sundström om…

… hans samlade arvode från de tre uppdragen (som snart blir två, när han avgår från Folksam):

– Jag får ungefär 4 miljoner kronor. Om jag är värd det eller inte är omöjligt att säga. När det gäller lön finns ingen rättvisa. Det speglar enbart de värderingar som finns i samhället.

… att han är på väg att trappa ner. Han fyller 63 nästa år:

– Nej, jag har inga sådana planer. Jag tycker fortfarande att det är roligt och spännande med nya utmaningar och känner lust inför mitt arbete.

… den ekonomiska konjunkturen i Europa:

– Jag är väldigt bekymrad över den. Tillväxten tar inte fart och det betyder att arbetslösheten biter sig fast. Ett genomgående problem är också de växande klyftorna.

… vad lösningen är på detta:

– Jag tror alla måste ta ett ansvar för de växande klyftorna och jag tror att framför allt företagen behöver ta ett större socialt ansvar och komma närmare sina kunder.
 

Klicka här för att gå till debatten

Här kan du diskutera allt som rör sig inom aktier, företag eller ekonomi i stort. Om du inte redan har en SvD-prenumeration kan du skapa ett konto utan kostnad här.

Fortsätt att läsa här:

Cred & Källa: ”Swedbank måste få fler nöjda kunder”


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *