Svenska företag sågar Putins Ryssland

Sanktionssmällar från både EU och USA och ett nära halverat oljepris har tagit ut sin rätt på den ryska ekonomin. Världsbanken väntar sig att landets BNP krymper 3,8 procent under 2015.

Svenska företag på den ryska marknaden ser dystert på åren framöver. Och det är inte bara externa faktorer som spökar.

– Det finns exempel på lagar som har slagit hårt mot enstaka företag, säger Andreas Giallourakis, Moskvachef för Business Sweden.

Den delvis statligt ägda organisationen har nyligen låtit ett tvärsnitt av svenska företag på den ryska marknaden säga sitt om affärsklimatet i landet. Av de 73 företag som deltog hade hela 91 procent inte sett några förbättringar av affärsklimatet under de senaste två åren.

Företagen deltar anonymt i studien men bland de största svenska bolagen i Ryssland finns Ikea, Volvo lastvagnar, Scania, Oriflame och H&M.

Närvaron i Ryssland försvåras av nya lagar som importembargot på mat som president Vladimir Putin instiftade förra året som svar på sanktionerna från väst.

– Det gör att företag som importerar mat till Ryssland antingen har fått upphöra med sin verksamhet eller göra väldigt drastiska förändringar, som att börja producera lokalt, säger Giallourakis.

Dessutom har en ny lag som förbjuder utländskt ägande större än 20 procent i mediebolag ställt till det för aktörer som svenska MTG, som äger 38 procent av tv-bolaget CTC Media.

En annan oroshärd är konflikten i Ukraina. Sex av tio av företagen drabbas negativt av den politiska köldknäppen mellan Ryssland och flera länder i väst efter förra årets annektering av Krimhalvön och de pågående striderna i östra Ukraina. 42 procent anger att de drabbas negativt av sanktionerna mot Ryssland.

Inte förrän 2017 väntar sig Världsbanken att Rysslands ekonomi börja växa igen – och då med ryska mått blyga 2,2 procent.

Många svenska företag är dock än mer pessimistiska. 20 procent anger att ekonomin inte börjar växa igen förrän 2018 eller senare, medan ytterligare 20 procent ”inte förutser något positivt scenario” alls. En tredjedel av företagen anger att de kommer att skära i personalstyrkan under 2015.

– Ett företag inom medicinteknikindustrin som jag talade med kommer under 2015 leverera de beställningar man mottog 2014. De ser däremot att nästa år blir betydligt sämre. Andra företag med mer snabbrörliga varor har haft sin värsta dipp och kommer redan igen, säger Giallourakis.

Det är få som öppet säger att de planerar att lämna den ryska marknaden. 63 procent av de som har medverkat i enkäten anger att de planerar att expandera i landet – även om de allra flesta av de svarande inte sprider sig till nya orter under 2015.

– Över hälften hade växande försäljning i lokal valuta förra året och ytterligare 15 procent hade samma försäljningsnivå, säger Giallourakis.

Och det är inte alla som förlorar på krisen. Ett företag bland de 73 anger att det tjänar på sanktionerna och diverse handelsembargon.

– Det är alltid svårt att ge ett svar för Ryssland. Det är en komplex, stor och diversifierad marknad. Det beror på vilken bransch man är i och hur man är positionerad i den, säger Giallourakis.

Läs mer:

Cred & Källa: Svenska företag sågar Putins Ryssland


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *