Stark triss för alla gentlemän – del 1

betyg 3

edt_group_shot_-_centered_002_

År 2015 lanserades dofttrillingarna Junzi, Sinza och Honos av märket Gentlemen’s Tonic, som redan 2004 satsade stort på den nya heta barberartrenden, som senare slagit stort och efter en tid även spridit sig till våra breddgrader. Idén med att kombinera unika och egensinniga produkter för klassisk rakning med dessa tillhörande dofter ger känslan av att trenden med att vårda och ta hand om både ansikte, skägg, mustasch och samtidigt dofta gott verkar ha varit ett klokt val. Herrdofterna följer i samma spår som rakprodukterna med klassiska ingredienser och kryddor som tillsammans ger möjligheten att välja ut sin favorit.

recension honos edt

Kraftfullast och det kryddstarkaste bidraget bland de tre dofterna är Honos. En mäktig doft som till en början kan kännas en aning skarp med ett markant drag av kryddor. Honos öppnar friskt med toppnoter av rosépeppar, bergamott och svartpeppar som ger ett starkt första intryck. I hjärtnoterna övergår doften med tydliga inslag av både lavendel, salvia, muskot och kanel som ger lite sötma och en lätt blommighet. I basnoterna hittar vi klassiska komponenter som till exempel amber, mysk och sandelträ som ger doften djup och det välkända maskulina draget. I basnoterna finns även dibanum och frankinsence som ger hela doften en säregen och spännande karaktär.

Är du mätt på de mer snälla herrdofterna och vill testa något nyklassiskt är detta ett mycket bra val. För mig är just den här varianten den perfekta kvällsdoften då den trots allt kräver en modigare bärare och tipset här är att gå på linjen ”less is more”, för att få ut maximalt av denna nya och spännande doft.

testpilotsrecension

Se mer här:

Originalartikeln: Stark triss för alla gentlemän – del 1


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *