Sommarrea ska rädda klädbranschen

Mellandagsrea. Mid season sale. Och så nu – sommarrea. Utförsäljningarna avlöser varandra i de svenska klädbutikerna, där reaskyltar har blivit en närmast permanent inredningsdetalj.

Men trots det fortsätter konsumenternas köplust att backa. Under årets fem första månader tappade klädbranschen 2,7 procent mot förra året, enligt Svensk Handel Stil. Och då var redan 2011 ett riktigt dåligt år för handeln, med ett totalt tapp på 5 procent mot 2010.

– Hela 2012 har varit väldigt readrivet och är en fortsättning på en lång nedgång i klädbranschen. De senaste två åren har varit otroligt tuffa, nedgången är i samma nivåer som den var krisåren 1991–1992, säger Nicklas Fhärm, detaljisthandelsanalytiker på SEB Enskilda.

Det är en för klädbranschen besk kompott som ligger bakom nedgångarna. Oro på finansmarknaderna, konsumenter som prioriterar annat än kläder och tuff konkurrens – på senare tid också från den angränsande branschen sport och fritid där många satsat mer på kläder. Och som pricken över i, en ovanligt trögstartad sommar.

– I april brukar svenskarna handla sommarkläder som galningar, men i år var april en riktig skitmånad för handeln, säger Lena Larsson, vd på HUI.

LÄS MER: ”H&M i nytt designsamarbete”
LÄS MER: ”Åsikterna skiljer sig åt om H&M-reklam”

Det är mot den här bakgrunden som H&M:s halvårsrapport presenteras i dag. Men rapporten väntas kontrastera tydligt mot de dystra färgerna i branschen som helhet – enligt nyhetsbyrån Direkts sammanställning av 20 analytikers prognoser kommer H&M troligen att presentera ett resultat före skatt på 6 449 miljoner kronor för årets andra kvartal, en ökning med drygt 12 procent mot samma period förra året. Än bättre går värsta konkurrenten, spanska Inditex som driver Zara, som nyligen redovisade en vinst på motsvarande 3,8 miljarder kronor för årets första kvartal – en vinstökning med 30 procent.

I skuggan av jättarna brottas mindre kedjor med flera svåra utmaningar, bland annat kraven på framförhållning. Beställningarna inför våren och sommaren gjordes redan tidigt i höstas, då läget i ekonomin var ett helt annat än det är i dag. För att bli av med överproduktionen har man tvingats sälja ut kläder, bland annat under helt nya vinjetter.

– Det har blivit vanligare med mid season sale, som en följd av att ett mer kontinentalt reabeteende har hittat till Sverige. Samtidigt kommer vi inte att sluta med våra gamla reor, så vi kommer nog att få vänja oss vid fler reor framöver, säger Lena Larsson.

Men medan konsumenterna kan jubla, innebär reorna problem för återförsäljarna. Enligt Mikael Sandström, branschordförande för Svensk handel stil och själv innehavare av elva klädbutiker, riskerar reahysterin snart att bli ohållbar.

– Egentligen är det fullkomligt idiotiskt att vi kortar ner en redan kort säsong. Om sommaren kommer sent och vi rear redan vid midsommar har vi ju nästan ingen ordinarieförsäljning. Vi binder ris om vår egen rygg.

Orolig marknad, dåligt väder, hård konkurrens med fler reor – det är lätt att hitta yttre förklaringar till klädbranschens svårigheter. Men kanske har modeföretagen också sig själv att skylla, tror analytikern Nicklas Fhärm.

– Man kan fråga sig i vilken utsträckning bolagen har vågat ta någon moderisk. Det var länge sedan någon kom med något som folk ”måste ha”. En del har kanske bitit sig själva i svansen.

Att det finns mycket att brottas med för klädbranschen råder det ingen tvekan om. Men kanske är en vändning på gång. På HUI justerade man nyligen sin rapport och spår nu en uppgång för klädbranschen under sommaren.

– Vi tror att den här svaga trenden kommer att brytas något. Trots många orosfaktorer i världen blir nog sommaren ändå positiv, med en ökning på ett par procent, säger Lena Larsson.

Och mycket tyder på att producenterna har lärt sig en läxa och är försiktigare med beställningarna till hösten. Ingen mer reahysteri, med andra ord, spår Greger Hagelin, vd på Wesc.

– I höst och vinter kommer det att se helt annorlunda ut, med mycket mindre kläder på lager. Vi köper bara det som vi vet att vi får sålt och inte mer – och de flesta jag har pratat med kommer att göra likadant, säger han.

Så den goda tiden för konsumenterna är över?

– Ja, jag tror det.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Sommarrea ska rädda klädbranschen


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *