SJ:s nya rival räknar med pressade priser

Som väntat blir det ingen uppdelning i första och andra klass när MTR Express i mars kliver in som en ny stor utmanare till SJ. Och det på SJ:s i särklass mest lönsamma sträcka, den mellan Stockholm och Göteborg där det finns mängder av affärsresenärer.

MTR kommer i stället att använda sig av tre biljettyper där skillnaden mellan de två billigaste varianterna mest består i om biljetten går att boka om och få återbetald eller inte. Sätena är däremot desamma i hela tåget.

Däremot blir det en tredje mer affärsreseinriktad biljettyp där man kan få matservering direkt vid sätet och där stolen intill hålls fri. Det senare är en metod som flera flygbolag använder när de försöker locka folk att köpa dyrare biljetter för att få mer utrymme att lägga sina saker på.

Priserna för den som reser hela sträckan med den enklaste biljetten blir som lägst 185 kronor mot 395 kronor för den biljett som är ombokningsbar. Under första månaden blir lägstapriserna ytterligare 40-50 kronor lägre.

Men priserna kan också bli betydligt högre än så för den som vill åka med en populär avgång och köper biljetten strax före avgång. För MTR Express gör precis som många andra reseföretag och tillämpar det som kallas dynamisk prissättning. Därmed blir det också svårt för konsumenterna att förutsäga vad priserna blir.

Även om priserna i praktiken kan skifta en hel del så hävdar Johan Söör, vd för MTR Express, att resenären i bästa fall kan slippa undan med ett pris som är 60 procent lägre än hos SJ och flyget. Mer intressant är kanske hur det genomsnittliga priset för en tågresa mellan Stockholm och Göteborg kan påverkas när SJ nu för första gången får riktigt allvarlig konkurrens på sträckan. Hittills har utmaningen kommit från Blå tåget som med sina klassiska 1960-talsvagnar agerar i en egen nisch.

En vanligt förekommande uppskattning är att priserna kommer att pressas ned med 10 till 15 procent.

– Det är nog en rimlig uppskattning. Men det enda jag säkert kan säga är att vi ligger under SJ:s maxnivå och det är en klar skillnad mellan oss, säger Johan Söör vd för MTR Express.

På SJ är man förstås högst medvetna om att det snart blir ny konkurrens på paradlinjen. SJ har till exempel dragit igång ett stort ombyggnadsprogram av de 36 X 2000-tågen. De tågen används bland annat på sträckan Stockholm-Göteborg och kan tack vare sina lutande vagnkorgar köra lite snabbare än vad MTR:s nya tåg klarar.

– Vid sidan av arbetet med X 2000 har vi redan gjort en del prisjusteringar och det blir fler justeringar framöver. Vi arbetar också mycket med att förbättra punktligheten och har förbättrat våra mobila tjänster. Men vi fokuserar på alla linjer som SJ kör, inte bara på de som reser mellan Stockholm och Göteborg, säger Åsa Larsson chef för externkommunikation på SJ.

Nu dröjer det ändå ett bra tag innan vi vet hur det verkligen blir med konkurrensen på sträckan. För även om MTR nu har fått tre av sina tåg så börjar bolaget bara köra med två av tågen och har ett i reserv. Till en början blir det därför bara fyra turer i vardera riktningen per dag. Först i slutet av augusti har MTR fått samtliga de sex tåg som bolaget köpt för närmare 700 miljoner kronor och börjar köra betydligt tätare trafik.

Klicka här för att gå till debatten

Här kan du diskutera allt som rör sig inom aktier, företag eller ekonomi i stort. Om du inte redan har en SvD-prenumeration kan du skapa ett konto utan kostnad här.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: SJ:s nya rival räknar med pressade priser


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *