SAS flygplansmodeller genom tiderna

Airbus A350. Foto: SAS

Det riktigt stora förändringen för SAS långdistansflotta inträffar 2018 när bolaget får tillgång till det första av åtta beställda nya A350-plan från Airbus. A350 är till hälften byggt i kompositmaterial som gör planet lättare och mer bränslesnålt samtidigt som underhållskostnaden minskar.

Både A350 och konkurrenten Boeings Dreamliner, Boeing 787, är stora tekniksteg för flygindustrin. Den typen av kliv kan ge rejäla fördelar men de kan också leda till en hel del problem, som när Dreamlinern drabbades av flera fel med elsystemet och batterierna vilket ledde till ett flera månader långt flygförbud.
Airbus håller just nu på att försöka få fart på produktionen av A350-900 som levererades till första kund, Qatar Airways, kring årsskiftet 2014-2015. I Europa blir Finnair först ut när bolaget får sin första A350 i höst. Senare kommer Airbus med en större version av planet, A350-1000.

En av de stora fördelarna med A350 är den kan flyga långt och även ta mycket frakt. Det senare är en viktig faktor för SAS som via Köpenhamn även har mycket flygfrakt från norra Tyskland.
SAS börjar hösten 2015 ersätta några av sina åtta A340-plan (för inte så länge sedan hyrde SAS in ytterligare en A340) med de fyra nya A330 Enhanced som är på gång. Det senare planet är en ny modell av A330 som har högre startvikt och kan flyga längre. Samtidigt fortsätter bolaget att använda de fyra nuvarande vanliga A330 som precis rustats upp med ny inredning i kabinen.

När A350 kommer börjar den också ersätta en del återstående A340. Förutsatt att SAS inte bestämmer sig för att genomföra en expansion av sitt långlinjenät och då behåller de A340 som bolaget äger.
För även om A340 drar mycket bränsle är de plan SAS äger redan betalda och kan användas till att öppna nya destinationer utan att det kostar alltför mycket. SAS ledning har vid flera tillfällen pratat om behovet av nya långlinjer från både Stockholm och Oslo. Traditionellt har SAS haft det mesta av sin långlinjetrafik baserad i Köpenhamn.

Se mer här:

Cred & Källa: SAS flygplansmodeller genom tiderna


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *