Så var onsdagens repetitioner i Wien


Nu ger vi oss in på den tredje dagen av repetitioner inför årets Eurovision Song Contest i Wien. Idag repeterade den första halvan av den andra semifinalen på scenen i Wiener Stadthalle och Poplight var på plats och rapporterade direkt från presscentret. Här kan ni läsa om allt som hände under repetitionerna!

(c) Roman Zach-Kiesling, ORF

(c) Roman Zach-Kiesling, ORF

Idag fortsätter repetitionerna inför årets Eurovision Song Contest i Wien och idag är det den första halvan av den andra semifinalen som ska få repetera på scen. Poplight är på plats i Wien för att följa dagens repetitioner och här kan ni läsa allt om vad som händer på repen.

Varje artist får cirka 30 minuters reptid på scen, vilket innebär att de hinner köra igenom sitt nummer tre-fyra gånger. Det här är första gången som vi får se hur deras scennummer kommer att se ut. Redan från första repetitionstillfället ska alla artister ha på sig sina scenkläder som de tänker ha under sändning.

De repeterar idag, onsdag 13 maj

12:00-12:30 – Litauen
12:40-13:10 – Irland
13:20-13:50 – San Marino
14:00-14:30 – Montenegro

(14:40 – 15:40 – paus)

15:50-16:20 – Malta
16:30-17:00 – Norge
17:10-17:40 – Portugal
17:50 – 18:20 – Tjeckien

1. Litauen / ”This Time” – Monika Linkyte & Vaidas Baumila

Det första som slår mig när skärmarna slås på under deras första genomgång är att Monika Linkyte påminner ganska mycket om Clara Henry… ni vet, videobloggaren som ledde eftersnacket under Melodifestivalen 2014.

Hela framträdandet är väldigt färgglatt och Monika har på sig en väldigt färgglad klänning med många detaljer i. Vaidas är klädd i en blåvit-randig skjorta med ljusblå väst och matchande byxor på sig. De har en riktigt snygg kemi mellan varandra och man skulle kunna tro att de är ett par på riktigt… men de är dem inte.

Om ni sett deras framträdande från finalen i Litauen så finns det en viktig detalj som fortfarande kvar – och det är när de mitt i låten stoppar musiken och kysser varandra. De lyckas inte få till den riktigt bra under repen, men om de verkligen får till de som de gjort tidigare så kan det bli en snackis.

Om det ska gå bra för Litauen i år så måste Monika lära sig att hitta bland kamerorna. Under andra genomgången av låten får hon stora problem med att hitta bland kamerorna… vilket betyder att hon kommer få en del att plugga i fram tills nästa torsdag.

2. Irland / ”Playing with numbers” – Molly Sterling

Irlands scenframträdande i år känns väldigt mycket mer ut som ett pubgig i Dublin än Eurovision Song Contest i Wien. Det är snyggt upplagt på scen och hon sjunger helt OK, men det går inte riktigt genom rutan och hon måste hitta till kamerorna så hon får denna kopplingen mellan henne och publiken.

Men detta är ju bara baserat på en enda genomgång av låten. Hon är trots allt bara 17 år gammal och det krävs mycket nerver för att vara med i Eurovision. Molly har fortfarande flera genomgångar av låten på scen innan det är skarpt läge. Det finns med andra ord gott om utrymme för förbättring.

På scenen sitter Molly bakom träpianot. Hon har med sig två körsångerskor, en trummis och en cellist. Scenen är guldfärgad och på skärmarna visas en guldfärgad skog. Det ser faktiskt rätt vackert ut. Om Molly får till det med kamerorna så ska hon inte vara helt uträknad nästa torsdag!

3. San Marino / ”Chain of Lights” – Michele Perniola & Anita Simoncini

Från ett irländskt pubgig till en högstadiemusikal i San Marino. Det blir så klyschigt när Anita & Michele går runt på scenen och viftar med armarna och sjunger om att göra världen till ett bättre ställe. Det finns faktiskt inte alls så mycket att säga om det här.

Det är två 16-åringar som sjunger en låt skriven av Ralph Siegel för San Marino, det säger väl det mesta?

4. Montenegro / ”Adio” – Knez

Till alla som är lika svaga för balkanballader i Eurovision som jag så kommer ni inte bli besvikna! Det här är riktigt imponerande och snyggt gjort. Koreografin är genomtänkt och snygg, främst när körsångarna snurrar runt med utsträckta armar i ”oh oh oh”-partiet som kommer innan sista refrängen i låten. Kamerorna är lite skakiga under första genomgången dock, men de kommer säkert få till det riktigt snyggt efter några försök.

Hela scenen är svart och blå. Någon spelar fiol som sedan lägger undan den och de behöver tänka igenom vad de ska göra av fiolen så den inte ligger mitt i bild. Knez är iklädd helsvart kostym och han har med sig fem kvinnliga körsångare på scenen.

Montenegro är ett land som verkligen har rustat upp sig i Eurovision. Tidigare har de skickat relativt oseriösa akter med åsnor och rappande astronauter, men nu de senaste två åren skickar de pampiga balkanballader.

Det kan faktiskt gå riktigt bra för Montenegro i år, inte minst med tanke på att det är en hel del balkanländer i tävlingen och att Knez är en av de största artisterna i balkan… dessutom ska vi inte glömma att Zeljko Joksimovic har skrivit hans låt. Kommer nog att plocka hem många poäng i östblocket.

5. Malta / ”Warrior” – Amber

Malta är ett av de länderna som bryr sig allra mest om Eurovision Song Contest. Varje år har de en final med cirka 20 låtar i och där brukar det finnas en hel del riktigt bra låtar… men ändå så lyckas de att skicka helt fel låt till Eurovision… som i år. Låten är helt OK, men den når inte riktigt ut.

I scenframträdandet står Amber ensam på scen och grafiken påminner ganska mycket om ”Rise Like A Phoenix” från förra året med alla guldfärgade färger som flimrar omkring. Dessutom får hon även precis samma vingar som Conchita fick förra året.

Jag vill så gärna att Malta någon gång ska vinna Eurovision Song Contest… men tyvärr blir det inte i år.

6. Norge / ”A monster like me” – Mørland & Debrah Scarlett

Det här kan bli den stora skrällen i årets Eurovision. Det är inte helt perfekt, men jag tänker lite på hur det var med Azerbajdzjan 2011 där inget var perfekt, men ändå lyckades de vinna. (och dra inte upp det med att ”det var bara för att de köpte röster”)

Själva ljussättningen som Norge använder är densamma som i finalen. Koreografin är också densamma. Kläderna har blivit utbytta till vita designerkläder som är något mer ”avancerade” än i Norge. Själva bakgrundskören låter inte så finslipad i sticket, men det fixas nog till. Norge bör nog inte ha några problem att kvala sig vidare till finalen… sen kan det gå hur som helst.

7. Portugal / ”Há um mar que nos separa” – Leonor Andrade

Portugals låt är en låt som växt för mig allt eftersom dagarna gått. Den är definitivt inte ett bottennapp i min mening, men efter att ha sett deras repetitioner på scen så känns det som att något mer bör hända för att det ska kunna bära dem någonvart i tävlingen.

Leonor står på scenen tillsammans med fyra körsångare iförda svarta hattar. Leonor har på sig svarta kläder och har en tuff attityd på scenen. Hon sjunger helt OK och det känns lite långsökt att Portugal ska få en finalplats… men i den här tävlingen är ingenting omöjligt!

8. Tjeckien / ”Hope Never Dies” – Marta Jandova & Vaclav Noid Barta

Under första genomgången av ”Hope Never Dies” råkar sångerskan Marta Jandova fastna med klackarna i kjolen. Hon drabbas av lite lätt panik och kastar av sig skorna mitt under numret på scenen. Därefter verkar det vara några ytterligare problem med scenkläderna och hon bestämmer sig för att slita av det lilla släpet hon hade på sin klänning. Om det var en del av numret återstår att se.

Något som märks på Tjeckiens duo är att de båda verkar ha roligt på scenen. De skrattar gott mellan repen och de är nog helt enkelt väldigt exalterade av att vara med i hela den här cirkusen. På scenen ser vi en vägg av speglar på bakgrundsskärmarna som snurrar runt.

Det är en helt OK låt, men även här krävs det lite mer för att de ska ta sig till final. Det hade faktiskt varit kul att få se dem där.


Se mer här:


Källa: Så var onsdagens repetitioner i Wien

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *