Ryan Gosling om kritiken mot hans film

CANNES. Ryan Goslings debutfilm ”Lost river” möttes av burop och sågningar jäms med fotknölarna av de flesta kritiker.Men den 33-årige skådespelaren är ändå på gott humör när vi träffas.– Hellre att folk är passionerat ilskna än likgiltiga, säger han till Nöjesbladet. Hans film var en av de mest emotsedda under årets filmfestival. Vid första visningen i Salle Debussy i tisdags fick många besviket vända i dörren, då det blev fullt i salongen oväntat snabbt.Sedan lämnade å andra sidan en hel del salongen under visningen. Somliga kanske för att de skulle iväg och göra intervjuer. Men säkert rätt många också för att filmen tråkade ut dem. Eller gjorde dem förvirrade.Flummigt och pretentiöstSjälv tycker jag det är snudd på kalkon, när Ryan Gosling tar i så han nästan spricker i sin skildring av ett antal fattiga människor i Detroits utkanter, staden som gått i konkurs och där många bostadshus är tomma och övergivna. Flummigt och pretentiöst. Om än med en konsekvent genomförd ton och stämning i filmen. Christina Hendricks från tv-serien ”Mad men” spelar huvudrollen, som mamman i en fattig Detroit-familj. Flickvännen Eva Mendes har en stor biroll.Det var faktiskt just staden Detroit som inspirerade Ryan Gosling att skriva och regissera den här filmen.– Det är en intressant stad. En gång så vacker och levande, med häftig arkitektur och spännande kulturliv. Nu töms den på folk och husen står tomma. Ett bra ställe att placera en sådan här historia i. Praktiskt också om man ska göra en film där man ska bränna ned hus. Staden blir bara glad om vi gör det, det är billigare än att de måste riva dem.Nöjd med mottagandetHan har till och från ägnat tre år åt filmen. Och trots buropen på pressvisningen och mestadels usla recensioner, säger han sig vara nöjd med mottagandet i Cannes.– Att få komma hit med sin första film, att få visa den i världens kanske bästa biograf, det blir inte bättre än så. Visst, reaktionerna var väldigt blandade, minst sagt. Men jag ville göra en film som väcker känslor. Den kanske inte är för alla. Men hellre att folk som ser den blir passionerat ilskna, än likgiltiga.En annan film som delvis utspelades i Detroit är svenska Oscars-vinnaren ”Searching for Sugar man”. Har du sett den?– Absolut. Flera gånger. Jag älskar den filmen.– Jag läste om att regissören (Malik Bendjelloul, 1977-2014) hade tagit livet av sig. Fruktansvärt sorgligt.Kommer fortsätta regisseraRyan Gosling säger att han har fått blodad tand på att regissera nu och definitivt kommer att göra det igen.– Trots att det är ett väldigt hårt jobb. Förr såg jag regissörerna som några slags trollkarlar som skapade magi. Nu har jag insett att det helt enkelt är hårt jobb, varken mer eller mindre.Många har jämfört ”Lost river” med David Lynchs filmer. Vad tycker du om det?– Jag förstår att man som filmskribent ständigt använder referenser. Men det har varit så många andra namn också, som Nicholas Winding Refn, kanske för att vi har gjort två filmer ihop, och när man börjar jämföra med många andra regissörer, blir det till sist bara larvigt.– Billy Wilder är definitivt en inspirationskälla, han behärskade alla tänkbara filmgenrer.– Fast den mentor jag har haft är Guillermo del Toro. Han var den jag berättade idéen för första av alla, han läste mitt första utkast till manus, han har gett goda råd i klipprummet.Ryan Gosling är med i en av två kommande Terrence Malick-filmer, men det är högst oklart när de har premiär. Kanske vid Venedig-festivalen i slutet av sommaren.Annars har han inga planer alls just nu.– Att regissera en film, har definitivt fått mig att se på mitt eget skådespeleri på ett nytt sätt. Men vad det betyder för framtida val, vet jag faktiskt inte.Blivit sexsymbolUnder de senaste åren, med filmer som ”Blue Valentine”, ”Crazy, stupid, love”, ”Maktens män” och ”Drive”, har Ryan Gosling blivit både superstjärna och sexsymbol. Hur ser han på det?– Inte alls. Det påverkar mig inte ett dugg när jag tar en promenad med hunden på morgonen. Det är bara när ni journalister som frågar, som jag behöver tänka på det.En engelsk journalist protesterar.– Allvarligt, går du ut i en bar och tar en pilsner, kom inte och säg att ingen bryr sig, säger han.Ryan Gosling är tyst ett tag, sedan säger han:– Jo, det kanske blir lite uppståndelse, det har jag väl varit med om. Men planerar man ordentligt och inte gör för stor sak av kändisskapet, är det inga större problem.

Cred & Källa: Ryan Gosling om kritiken mot hans film

Publicerat

i