Retro – en snuttefilt i otrygga tider

Trender kommer och går, men en trend som hållit i sig länge är svenskarnas intresse för äldre design, och helst ska den vara skandinavisk. Besökarna var många på förra veckans Retromässa.

Retromässan som ägde rum på Münchenbryggeriet i Stockholm förra helgen, samlade över 40 utställare, allt från större aktörer, som auktionsfirman Lauritz.com, till privata samlare. I en stor och proppfylld mässhall samsades nätta soffbord i teak med jordglober och gigantiska industrilampor med den rätta patinan.

När SvD besökte mässan var alla åldrar representerade, många går runt och pekar, klämmer och känner på prylarna. Ett par i 25-årsåldern lämnar lokalen med varsin gammal skolplansch under armen.

Uppslutningen var god. Under mässans två första dagar kom och gick över 3000 besökare, berättar mässarrangören Niklas Hallberg. Under söndagen, som var mässans sista dag, kom ytterligare runt 2000 besökare.

– Här blandas köpare som är ute efter att hitta den där speciella prylen till sina hem med besökare som är nyfikna på att se och återupptäcka sakerna de växte upp med. När jag gått runt bland utställarna har jag hört flera äldre besökare som stått och pekat ut föremål de känner igen från sina barndomshem.

Det mesta fanns representerat på mässan, men enligt Niklas Hallberg är det fortfarande designen från 50- och 60-talet som lockar flest. Han tycker sig dock se att allt fler intresserar sig för både art deco och 80-tal.

– Det finns inga tecken som tyder på att svenskarna blivit mätta på form- och designföremål från gångna decennier. Den nostalgiska och tillbakablickande trenden är i högsta grad pågående, menar trendanalytikern Stefan Nilsson.

En av anledningarna till varför retrotrenden slagit igenom på så bred front är att vi människor i tider av oro gärna omger oss med saker vi upplever som trygga. Både ekonomisk oro och oro över miljö och framtiden tynger många i dag. Samtidigt är det en lyxfråga, unika designmöbler blir ett sätt att sticka ut för den som redan har allt. Något som enligt Stefan Nilsson drivit på intresset för att både köpa och lära sig mer om design från förr är internet, som gjort det möjligt att både spåra upp specifika designföremål och till och med få dem levererade direkt till dörren.

Enligt honom har retrotrenden pågått länge, tillräckligt länge för fångas upp av både möbeltillverkare och de stora detaljhandelskedjorna.

– Det vi ser i dag är att många företag lanserar nya produkter inspirerade av klassisk 50- och 60-talsdesign.

Nyproducerade pinnstolar är tillbaka på bred front, Åhléns lanserar en variant på den klassiska fåtöljen Acapulco, av plastsnören, och porslinstillverkaren Gustavsberg har sedan länge haft sin klassiska servis Berså i nyproduktion.

Vad utställarna på Retromässan tycker om handelns i vissa fall fräcka kopior av designklassiker från förr säger sig självt. Och det som faktiskt tycks locka många av mässans besökare är att föremålen de tar med sig hem faktiskt har en historia.

– Det finns både nätta, rustika och hållbara prylar. Många är ett halvsekel gamla men ser helt nya ut. Det skulle inte hända med många av dagens möbler, som mest består av fanéer på spånskivor, säger mässarrangören Niklas Hallberg.

Läs mer:

Retro – en snuttefilt i otrygga tider


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *