Recept för framgång: Bli ”verkligt” global

För fem år sedan talade han om utvecklingsländernas potential, hunger och självförtroende. Temat var att utvecklingsländerna höll på att just utvecklas i en sådan takt att Sverige, Europa och USA började bli mossiga i jämförelse.

Att dela upp världen i mer och mindre framgångsrika delar, länder eller regioner står i skarp kontrast till vad Fredrik Härén talar om idag. Hans nya bok utgår från att framgångskonceptet för företag snarare ligger i att se världen som en enda global plattform.

• LÄS MER: Härén: ”Att kopiera är grunden till företagande.”

En beta-version av boken, One World. One Company, kom ut i juni. 2 500 exemplar sålde slut redan innan den var publicerad. Slutversionen väntas nå försäljningshyllorna i september.

Processen bakom boken började med en resa på ett personligt plan. Fredrik Härén såg sig inte längre som svensk – inte som europé eller asiat heller för den delen.

Han hade rest över hela jorden för att till slut landa i Singapore. Där bor han största delen av året, två månader tillbringar han vanligtvis i Sverige och två månader i Filipinerna för att leva på landsbygden med solceller som enda energikälla.

Hemma är alla tre platserna och ingen av dem. Fredrik Härén känner sig global, som en världsmedborgare.

Samma resa menar han att företag nu måste göra för att lyckas på världsmarknaden. Som exempel på bolag som redan agerar enligt framgångskonceptet nämner han Skype, Rovio (skaparen av spelet Angry Bird) och Mini.

– Ett globalt företag har ingen export, för det har ingen hemmamarknad. Om du har ett globalt tankesätt blir marknaden global och du kan hämta inspiration från hela världen, säger Fredrik Härén.

I stället för att se sig som ett svenskt företag är Skype enbart ett internetbaserat kommunikationsföretag. Rovio ser sig inte som ett finskt företag utan främst som ett spelföretag. På så sätt kan en företagskultur skapas utan nationell hänsyn.

• LÄS MER: Globala toppchefer vill ha ökad språkkompetens.

Bilmarknaden är ett annat exempel som Fredrik Härén lyfter fram. Bilar är kanske en av de produkter som främst förknippas med länder. Volvo ses som svenskt, Ford som amerikanskt och BMW som tyskt.

Men vilket land tillhör Mini? Ett bilmärke som numera ägs av tyska BMW och som tillverkas i första hand i Storbritannien med delar från hela världen.

– Jag gjorde en intervju med ledningen och frågade om de gör en brittisk eller tysk bil. Inget av det svarade de. Mini är en bil punkt slut, säger Fredrik Härén.

• LÄS MER: Mini Cooper – en succé för BMW.

Han menar att Mini hellre vill koppla ihop varumärket med en bil för moderna kosmopoliter än med ett land. Det är inte alla tyskar som vill ha en brittisk bil och inte alla britter som vill ha en tysk bil.

– Framgångsrika företag har insett fördelen med att se sig själva som globala. Nu hoppas jag att vanliga människor ska vara redo att göra detsamma, säger Fredrik Härén.

Fortsätt att läsa här:

Cred & Källa: Recept för framgång: Bli ”verkligt” global


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *