Prissäkringar bromsar SAS

Flygbolaget SAS har haft ett tufft år. Strax före årsskiftet sänkte kreditvärderingsinstitutet Moody’s utsikterna för SAS kreditbetyg. I det brutna räkenskapsårets sista kvartal blev förlusten nästan en halv miljard kronor och i samband med rapporten i mitten av december presenterades ännu ett sparpaket som ska kapa kostnaderna med 2,1 miljarder fram till 2017.

Eftersom flygbolaget valt att prissäkra 79 procent av sina bränslekostnader inför kvartalet som började i november har SAS gått miste om en stor del av prisfallet på olje- och bränslemarknaden.

– Bara för att oljepriset går ner har vi inte lägre kostnader, förklarar Henrik Edström, presschef på SAS.

Så då går ni miste om mycket av oljeraset?

– På kort sikt har vi rätt mycket prissäkrat, det är vårt sätt att hantera risker. Längre fram har vi mindre säkrat. Effekten av ett sjunkande oljepris kan komma längre fram.

Men om både bränslepriset, som på torsdagen låg på 536 dollar per ton, och dollarkursen skulle vara stabila hela räkenskapsåret blir SAS bränslekostnader betydligt lägre än förra året.

Med dagens noteringar landar SAS bränslekostnader för det nuvarande helåret på strax under 7,9 miljarder kronor – nästan 1 miljard kronor mindre än fjolårets 8,8 miljarder. Och om SAS inte varit så försiktiga hade skillnaden varit ännu större.

På torsdagen försvagades kronan ytterligare mot dollarn, som nu ligger över 8 kronor. Det är den högsta noteringen sedan sommaren 2010 och det motverkar effekten av lägre bränslepriser, eftersom SAS betalar för bränslet i dollar.

– I och med att oljepriset har fallit det senaste året, när vi har varit prissäkrade hela tiden, så kommer effekten naturligt lite senare. Den starka dollarn har motverkat mycket av det här. I och med att den stigit så mycket så netto har effekten än så länge inte blivit så stor, säger Henrik Edström på SAS.

Långt från alla bolag tycker det är värt att betala för ett par valutahängslen. Atlas Copco valutasäkrar inte och eftersom en stor del av försäljningen sker i just dollar är verkstadsjätten en av vinnarna på den svängiga hösten.

– Det har naturligtvis en positiv effekt. Det är inte bara försäljningen i USA som sker i dollar, det är även viss försäljning till andra länder i dollar, säger Mattias Olsson, chef för investerarrelationer på Atlas Copco.

Marginalen får stöd av en starkare dollar. Men exakt hur mycket marginalen påverkas av valutaförändringarna är svårt att säga.

– Eftersom valutorna rör sig i olika riktningar hela tiden är det svårt att säga vilken effekt det blir och därför är vi också försiktiga med att uttala oss. Men en stark dollar är positivt för vår fakturering och vårt resultat, säger Mattias Olsson.

Men att Atlas Copco aldrig aktivt skyddar sig mot stora valutasvängningar är en sanning med modifikation. Bolaget följer till exempel utvecklingen för den ryska rubeln noga och vidtar åtgärder för att minska effekterna av rubelns fall.

– Normalt sett säkrar vi inte valutaflödena. Vi ser till att anpassa priser, ha valutaklausuler i kontrakten och om de inte är möjligt, att valutasäkra större affärer. Vi ser också till att vi till exempel inte har en stor kassa i ryska rubel i det ryska bolaget, säger Mattias Olsson.

Se artikeln här:

Cred & Källa: Prissäkringar bromsar SAS


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *