Priset avgör i jakten på perfekt skogsbil

Lisa, 35, sitter hemma i villan och bläddrar i broschyrer. Det pirrar lite i magen. Hon har just blivit invald i ledningsgruppen och fått två nya förmåner: tjänstebil – och medlemskap i bolagets jaktlag i Hälsingland.

Men vad ska hon skaffa för bil? Tankarna åker iväg – tänk att komma till höstjakten i den perfekta bilen. Inte för brackig (ingen stadsjeep alltså) och inte för mesig (alltså ingen vanlig Volvo V70 eller VW Passat). Men hur ska man då få alla med Barbour-oljerockar att vrida huvudet ur led?

Då dyker plötsligt två bilar upp i broschyrhögen: Helt nya VW Passat Alltrack och Audi A4 Allroad som nyligen blivit ansiktslyft.

Hjärtat slår lite snabbare. Skogsmullebilar som liksom är svenskt lagom upphottade med lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift och platssjok efter sidorna. Och har kloka fyrcylindriga dieslar.

Hon bestämmer sig för att prova dem en vecka var. En ska vinna.

Först ut i Passaten. Hon rynkar på ögonbrynen. Har hon fått rätt bil? Den ser inte ut som en skogsbil. Hon läser att det bara skiljer tre centimeter i markfrigång mellan en vanlig VW Passat och en Alltrack – och jämför man med en vanlig Volvo V70 är Passaten bara en centimeter högre. Också inne i bilen tycker hon att den känns precis som en vanlig Passat, som hon haft som hyrbil. Men det är ingen nackdel. Dubbelkopplingslådan (ett slags auto-matlåda) växlar pilsnabbt och dieseln hänger med hyfsat bra.

Efter en vecka byter hon bil – och blir glad när hon ser Audin, som skiljer ut sig mer från mängden. Men när hon kört ett par dagar är intrycken annorlunda: Den har bara manuell växellåda som standard – Passaten hade den fina dubbelkopplingslådan. Ute på vägen känns det att motorn har lite högre effekt och den visserligen väldigt stabil och allt känns väl hopskruvat, men den känns stötigare. Bagageutrymmet är smalare och bakluckan sluttar mer i Audin, men inne i kupéerna är de nästan lika.

Så kommer avgörandet. Lisa lutade redan innan mot Passaten, med automatlåda och bättre bagageutrymme. Till slut fäller ekonomin avgörandet. Även om hon ingår i ledningsgruppen har hon helt enkelt inte råd att ha Audi A4 Allroad som tjänstebil.

Fortsätt läsa:

Priset avgör i jakten på perfekt skogsbil


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *