Östling skriver bok om kampen kring Scania

Näringslivsnestorn Leif Östling slutar i september på Volkswagen efter en 43-årig karriär där Scania varit den stora centralpunkten. Nu har han tillsammans med före detta SvD-journalisten Lars Christiansson, som även varit kommunikationsdirektör på Scania, skrivit en bok. Och den verkar kunna bli kontroversiell.

– Jag har inga kommentarer annat än att det där ligger mellan mig och Lars Christiansson, säger Leif Östling som den 1 mars gick ur Volkswagens ledningsgrupp och nu är rådgivare i fordonskoncernen fram till september.

– Någon gång kommer den också ut, säger Leif Östling om boken och skrattar.

Är det allt du kan säga?

– Ja, ingen pre-marketing här inte.

Leif Östling började som 27-åring på Scania 1972 och blev 1989 chef för Scaniadivisionen inom Saab-Scania. När Scania blev eget bolag 1994 utsågs han till vd, för att 2012 gå vidare till koncernledningen i Volkswagen som ansvarig för koncernens lastfordon. Då hade han varit operativ chef för Scania i 23 år.

Leif Östling gjorde sig känd som en stridbar chef som effektivt viftade bort fusioner – framför allt när MAN lade ett fientligt bud 2006 som slutade med att Volkswagen köpte in sig i Scania 2008.

Medförfattaren Lars Christiansson medger att boken handlar om bolagets ibland problemfyllda relation med ägarna.

Det måste vara intressant att ha skrivit om en så lång karriär?

– Boken handlar inte så mycket om Leifs karriär utan boken handlar om vad som faktiskt har hänt under ett antal år och kampen mellan bolagets och ägarnas intressen.

Familjen Wallenberg och Investor menar du då?

– Det är ingen poäng för mig att berätta i förväg vad som står i en bok. Det kommer ju en tidpunkt där det går att läsa boken och bilda sig en egen uppfattning, säger Lars Christiansson.

Det finns onekligen en intressant historia att berätta. År 2008, under rubriken ”Investor har schabblat bort Scania”, skrev SvD:s Nils Olof Ollevik om när Investor sålde Scania till Volkswagen som då fick nära 70 procent av rösterna. Det blev början till det definitiva övertagandet av VW som skedde under visst tumult våren 2014.

Investor ägde Scania från 1916 och betraktade bolaget som ett kärnintresse. År 1991 blev Scania ett helägt bolag i Investor och avnoterades, hela tiden med höga vinstsiffror. År 1996 börsintroducerades Scania igen och Leif Östling blev framgångsrik börs-vd som renodlade Scania till tunga lastbilar. Hela tiden gick han egna vägar, drog nytta av globaliseringen och skapade världens mest lönsamma lastbilsbolag. Därefter lade AB Volvo år 1999 bud på Scania, där ägaren Investor av allt att döma gick bakom Leif Östlings rygg. Köpet avstyrdes dock av EU:s konkurrensmyndigheter. Och efter att MAN lade ett fientligt bud 2006, som Östling var kraftigt emot, släppte Investor alltså ägandet till Volkswagen.

Har boken någon tidsplan?

– Boken håller på att bearbetas och redigeras för närvarande. Det tar ju en stund. Den kommer ut när den är färdig, säger Lars Christiansson.

Vilket förlag kommer den på?

– Vi är fortfarande i diskussion med ett par förlag.

Kan det vara uppgifter i den som är känsliga för Scania, som du bedömer det?

– Nej, det ligger inte i Scanias kultur att reagera på det viset, det tror jag inte, säger Lars Christiansson.

På Scania är Erik Ljungberg informationsdirektör och han är medveten om boken.

– Leif Östling har ju varit min chef i fyra år och jag vet att han har velat dokumentera sin tid som aktiv på Scania.

Se artikeln här:

Cred & Källa: Östling skriver bok om kampen kring Scania


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *