Nya plan skakar om flygbranschen mer än terror

Norwegian bygger i snabb takt ut sin långdistansflotta. Inom fyra år kommer bolaget ha 40 långdistansplan. Det innebär att Norwegian blir betydligt större än både SAS och Finnair. Foto: Heiko Junge/TT

Efter terrorattackerna i Bryssel kom diskussionen återigen igång om säkerheten kring flyget. En högst begriplig diskussion med tanke på vilka förfärliga konsekvenser det blev.

Om oron består och om myndigheterna bestämmer sig för att genomföra drastiska skärpningar av säkerheten kan det förstås få effekter på flygresandet och även slå mot hotell och andra delar av reseindustrin.

Effekten har också märkts tidigare, som efter terrorattentaten i USA 11 september 2001, när säkerheten skärptes rejält. Då slog det hårt mot flyget, som hamnade i en riktig kris.

Fast tittar man tillbaka har den långsiktiga tillväxten för flyget knappast påverkats alls. Det gäller oavsett om man tittar på kriser av mer ekonomisk natur, som oljekriserna på 1970-talet och den senaste finanskrisen, eller helt andra händelser som Sars-utbrottet i början av 2000-talet.

Det blir ett kraftigt hack i tillväxtkurvan, som sedan återhämtas genom en kraftigare tillväxt den närmaste tiden därefter. Följden blir att den långsiktiga uppgången för flygresandet fortsätter, och stiger med närmare 5 procent om året.

Grovt räknat fördubblas flygresandet på 15 år. Det gäller även om man tittar tillbaka på den senaste 15-årsperioden som till en början präglades av flera svåra år i spåren av 11 september-attackerna.

Just nu drivs tillväxten inom flyget på av det låga oljepriset, som gör att flygbolagen har fått upp sin i många fall rätt dåliga lönsamhet. Samtidigt kan de fortsätta pressa biljettpriserna och locka ännu fler kunder.

Tillväxttrenden syns allra tydligast i Asien. Men uppgången fortsätter även på den betydligt mer mogna europeiska marknaden och det märks även i Sverige.

Enligt den senaste statistiken från Swedavia, det statliga flygplatsbolaget som bland annat driver Arlanda flygplats, har till exempel det totala antalet utländska turister som kom till Stockholm och Arlanda ökat från 1,5 till drygt 2,5 miljoner de senaste fem åren.

I den mängden är det framför allt resandet över Atlanten som sticker ut. Enligt Swedavia har antalet amerikanska turister som kommit till Stockholm/Arlanda fördubblats under senaste femårsperioden.

Och det är en förändring som har stor betydelse för betydligt fler än flygbolagen. De amerikanska turisterna köper enligt Swedavia varor och tjänster för drygt 4 miljarder kronor om året i Sverige och skapar omkring 5 000 arbetstillfällen.

Samtidigt ökar även det svenska resandet till USA kraftigt och efterfrågan på resor över Atlanten är så hög att flygbolagen, enligt Swedavia, inte riktigt hänger med. Trots att de faktiskt ökar kapaciteten hela tiden.

SAS öppnade exempelvis alldeles nyligen en direktlinje från Stockholm till Los Angeles och tisdag 29 mars blir det en ny direktlinje från Köpenhamn till Boston.

Fast framför allt är det Norwegian som håller på att växa fram som en riktigt stor aktör på långdistansmarknaden. Bolaget har redan direktförbindelser till sju städer i USA från Arlanda och har precis bestämt sig för att öka antalet avgångar.

Norwegian håller också på att i snabb takt bygga ut sin långdistansflotta. Bolaget som i dag har nio Boeing 787 Dreamliner har precis lagt en beställning på ytterligare två och kommer då att om fyra år ha totalt 40 långdistansplan. Det innebär att Norwegian blir betydligt större än både SAS och Finnair trots att de två också håller på att bygga ut sina långdistansflottor.

Norwegians expansion är det kanske tydligaste exemplet på att flygbolagens nästa stora stridsområde gäller långdistansflyget. Efter att lågkostnadsbolag som Ryanair, Easyjet och Norwegian expanderat snabbt i Europa har stora traditionella bolag som Lufthansa, KLM och Air France i praktiken gett upp sin egen Europatrafik.

De försöker flytta den till sina egna lågkostnadsbolag med sämre villkor för personalen. Kvar i moderbolagen blir i princip bara de flygningar som behövs för att mata in passagerare till de stora bytesflygplatserna.

Lufthansa behöver till exempel få in passagerare till Frankfurt för att kunna fylla sina viktiga långdistansflyg. Den modellen utmanas nu om fler följer Norwegian i spåret, skippar bytesflygplatserna och börjar flyga direkt även på långa distanser.

Läs mer:

Cred & Källa: Nya plan skakar om flygbranschen mer än terror


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *