Norden topp tre som testmarknad

Paul Terstegge, ny Nordenchef för flygbolaget Air France-KLM. Foto: Air France-KLM.

Det är svårt att säga om Paul Terstegge, som bara varit i Stockholm i sex veckor, har fått ett lätt eller svårt jobb. Svårt är det onekligen på flera sätt.

För precis som många andra flygbolag har Air France-KLM, och i synnerhet då den franska delen, pressats hårt av konkurrens från lågkostnadsbolag i Europa. Dessutom har Gulfstatsbolag som Emirates och Qatar Airways ryckt fram och tagit hand om mycket av långdistanstrafiken.

När ledningarna försökt möta den hårda konkurrensen genom att dra ned på kostnaderna har det ofta lett till svåra konflikter med personalen. Som när Air France piloter under förra året gick ut i en långvarig strejk som kostade bolaget över 4 miljarder kronor.

Men kanske har det lugnat sig något och alldeles nyligen gick exempelvis piloterna i KLM med på ett treårigt avtal som bland annat innebär lägre kostnader genom att pensionsåldern höjs.

Vad gäller Gulfstatsbolagen räknar Paul Terstegge ändå med fortsatt hård konkurrens. De har väldiga beställningar liggande på nya plan och de flesta i branschen utgår från att bolagen tänker fortsätta expandera.

Fast Paul Terstegge betonar att det inte kan fortsätta hur länge som helst. Han beskriver prisnivån som orealistiskt låg och där kan Gulfstatsbolagen bara ligga kvar så länge de satsar allt på att ta marknadsandel. Förr eller senare måste de också få upp lönsamheten och då ökar priserna.

Det lätta i jobbet består möjligen i att i synnerhet KLM redan har en stark position i Norden med flygningar i Sverige från Stockholm, Göteborg och Linköping.

Totalt är det 450 000 som reser med KLM från Sverige varje år och 80 procent av dem ska bara till Amsterdam för att direkt flyga vidare från KLM:s stora bytesflygplats. En stor del av dem kan dessutom räknas in i den mer lönsamma kategorin affärsresenärer.

Samtidigt som Norden är en av de tre viktigaste marknaderna i Europa för Air France-KLM fungerar Skandinavien också som en testmarknad för ny teknik. På flygningar mellan Amsterdam och Stockholm/Helsingfors testar bolaget till exempel ett nytt sätt att släppa ombord folk på planet.

Det ska göra det snabbare för flygbolaget att få upp planet i luften igen. Och för passagerarna ska det leda till mindre stök och trängsel när man går ombord. Det är en förändring som skulle uppskattas av väldigt många passagerare, bara det fungerar.

Profil | Paul Terstegge

Ålder: 39 år.

Familj: Fru och två döttrar.

Bor: Djursholm.

Karriär: Ingenjör som började på flygbolaget KLM 2000. Har tidigare bland annat varit chef för en del av bolagets verksamhet i Asien och östra delarna av Medelhavsområdet.

Fritid: Triathlon och maraton.

Aktuell: Ny Nordenchef för flygbolaget Air France-KLM.

Fortsätt att läsa här:

Cred & Källa: Norden topp tre som testmarknad


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *