Netflix: ”Så blir framtidens tv”

Få har missat att tv:n är tillbaka. Tv-apparaten ansågs utdömd för bara några år sedan, när framtidens tv-tittande förutspåddes ske via datorer.

Så blev det inte. Istället har den internetuppkopplade ”smart-tv:n” tagit plats i vardagsrummen, vilket i sig inte är någon nyhet. Vad som är nytt är istället dels att skärmarna nu blir ännu bättre, utöver förra årets extremhöga 4K-upplösning, och dels att det växer fram ett A- och ett B-lag bland tv-tillverkarna.

I alla fall om du frågar Netflix, som under årets CES-mässa i Las Vegas lanserade ”Netflix Recommended TV” som ska guida tv-köpare till apparater som det amerikanska snabbväxande internet-tv-bolaget anser vara särskilt väl lämpade för tv via internet.

– Vad vi funnit är att vissa tv-tillverkare lagt till de smarta funktionerna på ett halvbra sätt, nästan som i efterhand, säger Greg Peters.

Han är chef för ”streaming”, alltså strömmad tv, på Netflix huvudkontor i Kalifornien och därmed en nyckelperson i bolagsledningen.

Han visar en tv som Netflix valt ut att ingå i sitt rekommendationspsogram. Varför förslår man när apparaten sätts igång – det går blixtsnabbt.

– Det vi vill ha är snabbheten, att få tillgång till de olika tv-tjänsterna direkt, vi vill inte behöva vänta på att saker och ting ska starta upp och ”boota” om, säger Peters och fingrar på fjärrkontrollen. Den har dedikerade knappar till Netflix, Amazon TV och ett par andra liknande tjänster.

Han klickar på konkurrenten Amazons ikon.

– Normalt tar det, har vi märkt, runt 30 till 40 sekunder för tv-tjänsterna att starta. Här går det direkt, säger han.

Exakt vilka kriterier som ställs på tv-tillverkarna inom ”Netflix Recommended TV”-programmet är en aning oklart och renderade en viss debatt på elektronikmässan i Las Vegas i år.

Men nedkokat hamnar ändå snabbheten främst, samt att marknadens främsta internet-tv-tjänster ska vara förinstallerade i tv:n.

– Så en hel del av vad vi försöker få tillverkarna att göra förbättrar upplevelsen för alla tv-tjänster, inte bara Netflix, säger Greg Peters.

Han tror inte att upplösningen hos tv-apparaterna nödvändigtvis behöver bli så mycket högre än den 4K-upplösning (4096 x 2160 pixlar) som lanserades i fjol. Däremot kommer en rad nya tekniker som förbättrar bilderna på andra sätt.

– I år får vi ”High Dynamic Range”, HDR, som expanderar bredden mellan ljusaste vitt och mörkaste svart och ger en väldig realism åt det du ser. Även antalet bilder per sekund ökas, så att rörelser på skärmen flyter bättre. Det går väldigt snabbt nu. Varje år får vi se sådana här nya tekniker som förbättrar upplevelsen att titta på internetbaserad-tv.

Peters förutspår en teknisk utveckling de närmaste åren där tv:n närmar sig gränsen för vad det mänskliga ögat kan uppfatta, i termer av kontraster och antal färger.

– Än så länge finns det ett ganska stort glapp, tv-tillverkarna ligger efter. Men det minskar de närmaste åren, säger Greg Peters.

Vid tiden för förra årets CES-mässa i Las Vegas fick Netflix, som 2014 nådde 53 miljoner kunder i 50-talet länder, mycket uppmärksamhet för sina egenproducerade serier som House of Cards och nytillskottet Marco Polo. Bolaget expanderar nu produktionen av sådana egna serier. Förra året hade Netflix en budget på 3 miljarder dollar för inköp och produktion av innehåll.

– Den siffran ökar definitivt i år, och vi investerar även alltmer i egenproducerade serier, säger Greg Peters utan att precisera vad årets budget ligger på.

Egna serier ger fördelar för bolaget utöver ren uppmärksamhet.

– Vi försöker jobba oss runt de licenser som existerar på marknaden och som ger ett visst innehåll till en marknad men inte till en annan. När vår modell med egna serier expanderar så slipper vi det, konstaterar Peters.

Han dementerar samtidigt ryktet att Netflix aktivt skulle ha börjat blockera kunder som, via så kallade VPN-tunnlar, tar sig runt licensbegränsningarna för att se material de egentligen inte har tillgång till.

– Det var ett falskt rykte, vi agerar inte annorlunda än vi gjort tidigare.

Se artikeln här:

Cred & Källa: Netflix: ”Så blir framtidens tv”


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *