Mobilsatsningen är ett tungt sänke för Intel

Intels omsättning för förra året landade på 55,9 miljarder dollar, med intäkter på 15,3 miljarder dollar.

Om man tittar enbart på det fjärde kvartalet, som var ytterligare ett rekordkvartal för bolaget, så kom omsättningen in på förväntade 14,7 miljarder dollar med ett nettoresultat på 3,7 miljarder dollar, motsvarande ett resultat per aktie på 0:74 dollar.

– Vi är väldigt nöjda med både det fjärde kvartalet och helåret, säger Patrick Bliemer, chef för Intel i norra Europa.

”Vår innovation inom det området
ligger före utvecklingen.

Vi tror att detta kommer att bli nästa stora område”.

Patrick Bliemer, chef för Intel i norra Europa, om ”the internet of things”, marknaden för uppkopplade prylar.

Rekordomsättning och rekordresultat för helåret och det starkaste kvartalet i företagets historia som avslutning på året låter imponerande.

Intel visar mycket riktigt upp en stark utveckling inom PC (34,7 miljarder, +4 procent) samt servrar (14,4 miljarder, +18 procent), och har gått framåt inom både mjukvara och tjänster (2,2 miljarder, + 1 procent) samt affärsområdet ”internet of things” (2,1 miljarder, +19 procent).

Det finns egentligen bara ett svart får i resultaträkningen – satsningen på mobila enheter.

Där har Intel haft förtvivlat svårt att få fart på försäljningen, så svårt att de varit tvungna att subventionera tillverkarna med kraftiga rabatter för att få dem att välja Intel-chipp i sina produkter.

Affärsområdet gick kraftigt tillbaka sett på helårsbasis med en omsättning på bara 200 miljoner – minus 85 procent – och en förlust på hela 4,2 miljarder dollar.

– De goda nyheterna för oss är att volymerna överträffar våra förväntningar. Under året räknar vi med att kunna trappa ner subventionerna i takt med att nya generationer av våra produkter når tillverkarna, säger Patrick Bliemer.

I början av året förklarade vd Brian Krzanich att målet var att skeppa 40 miljoner surfplattor med Intelprocessorer. Totalt landade man på 46 miljoner och enligt vissa beräkningar är bolaget största leverantör av processorer till surfplattor om man räknar bort Apples produkter.

– Vi har behövt kämpa för att komma ikapp, men vi känner oss trygga med att våra kommande produkter kommer att vara konkurrenskraftiga. Vi ser fram emot att växa med segmentet under kommande år, säger Patrick Bliemer.

De kommande produkterna är de processorer i Cherry Trail-familjen som väntas sitta i surfplattor som når marknaden under det andra kvartalet.

Enligt Patrick Bliemer har Intel lärt sig en dyrköpt läxa på den här marknaden och bolaget har inga planer på att hamna på efterkälken när marknaden för uppkopplade prylar tar fart.

– Vår innovation inom det området ligger före utvecklingen. Vi tror att detta kommer att bli nästa stora område och vill vara med och definiera segmentet innan det tar fart.

Intel lutar sig här emot uppskattningar från analysföretag som menar att det kommer att finnas omkring 35 miljarder uppkopplade enheter år 2020.

Men företaget har gott om pengar för att nå sina mål, trots utdelningar på fyra miljarder dollar och återköp av aktier motsvarande tio miljarder dollar finns det fortfarande 14,1 miljarder dollar tillgängligt för investeringar och uppköp – eller för att subventionera hårdvarutillverkare.

Se artikeln här:

Cred & Källa: Mobilsatsningen är ett tungt sänke för Intel


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *