Kronérs kritik mot SVT: De struntar i Doobidoo

I kväll hade ”Doobidoo” säsongspremiär i SVT.Men kanalen har struntat i att göra reklam för programmet i förväg.– Jag vet inte varför man har valt att göra så, säger programledaren Lasse Kronér. I kväll drog långköraren ”Doobidoo” i gång i SVT. Musikprogrammet inledde sin tionde säsong, men utan någon vidare pompa och ståt, menar programledaren Lasse Kronér, 51.– SVT har inte ”trailat” så där jättemycket för det, och premiären är ju en vecka tidigare än den brukar ligga. Ju tidigare det ligger, desto svårare är det att hitta publiken. För publiken börjar inte komma tillbaka till tv-apparaterna förrän i september, säger han och fortsätter:– I år har jag hört väldigt lite om programmet, så jag får väl lägga ut något själv i stället.Varför tror du att det är så?– Jag vet inte varför SVT har valt att göra så, jag vet inte om det är så att de litar på att vi klarar oss själva. Men titta på ”Idol” som vi går emot, de gödslar ju med både trailers och tidningsgrejer, så jag vet faktiskt inte. Så lyckas vi hålla siffrorna från förra året vore det fantastiskt, säger han.”Har inte haft plats”Enligt Camilla Hagert, chef för trailers och programpresentation på SVT, har Lasse Kronér helt rätt i sin känsla att programmet inte har fått något utrymme i marknadsföringen.– Vi har inte ”trailat” alls, om jag ska vara helt ärlig. Så det var väl motiverat av Lasse Kronér, säger hon.Hur kommer det sig?– Vi har inte haft plats helt enkelt. Vi har för många seriestarter just nu, med program som är okända för publiken, som är helt nya. Och sedan är det valet som gör att vi inte har haft något utrymme i skarvarna mellan programmen.Ni har valt bort ”Doobidoo” i år helt enkelt.– Vi har inte haft tid att göra det, vi har fått göra en prioritering. Och ”Doobidoo” ansåg vi vara ganska välkänt för publiken redan. Men nästa gång, när det inte är val, hoppas vi att det blir annorlunda.

Se artikeln här:

Cred & Källa: Kronérs kritik mot SVT:
De struntar i Doobidoo