Kanalerna släcks ned – 800 000 kunder drabbas

Det blev inget nytt avtal mellan norska Telenor och Discovery Networks.
Nu släcks Kanal 5 och flera andra kanaler ned för 800 000 hushåll. ”Just nu får vi inte sända denna kanal för Discovery Networks som äger den. Vi beklagar verkligen detta. Discovery vill höja priset drastiskt och vi förhandlar nu för att du ska få tillbaka kanalen så snabbt som möjligt och för att hålla ditt pris nere.”
Det meddelandet nås nu 800 000 svenska hushåll av om de försöker slå på Kanal 5.
Norska Telenor, som äger Bredbandsbolaget och Canal Digital, och Discovery Networks har suttit i intensiva förhandlingar under helgen. Det tidigare avtalet mellan parterna löpte ut vid årsskiftet, men förlängdes i en månad.
Även Viasat-kunder drabbas
Vid midnatt släcktes därför flera kanaler ned för Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder.
– Discovery står benhårt fast vid sina krav, men våra ansträngningar att få dem att möta oss fortsätter med oförändrad intensitet, så att våra kunder snart kan se kanalerna igen utan att deras priser ökar för mycket, säger Jonas Jegerborn, chef för Bredbandsbolaget, i ett pressmeddelande.
– Jag beklagar den oacceptabla situation som uppstått, men vi har sträckt oss mycket långt i vårt erbjudande till Discovery, speciellt för de kanaler våra kunder tittar mest på, vilket de har tackat nej till.
Även Viasats kunder drabbas av bråket, skriver de på sin hemsida:
”Viasats kunder påverkas tyvärr av den pågående konflikten mellan Telenor och Discovery Networks. Detta innebär att Kanal 5 och Kanal 5 HD saknas i ditt utbud tillsvidare. Vår förhoppning är självklart att parterna når en lösning inom kort så att våra kunder kan titta på Kanal 5 och Kanal 5 HD igen.”
”Sorgligt att tittarna kommer i kläm”
”Telenor meddelade på söndagskvällen att företaget inte är intresserade av att förhandla och att de vid midnatt stänger av Discovery Networks samtliga kanaler”, skriver Discovery Networks i ett pressmeddelande.
– Det är sorgligt att tittarna helt oskyldigt kommer i kläm i detta, och vi har full förståelse för att den här situationen skapar frustration. Många har sett fram emot premiärerna för Ninja Warrior Sverige, Sofias änglar, bandy-VM som inleds precis nu, fortsättningen på Ullared och Arga snickaren VIP och många andra program och programstarter på våra kanaler de närmaste veckorna. Vi kommer fortsätta att jobba hårt för en lösning för våra tittares skull, säger Jonas Sjögren, VD för Discovery Networks i pressmeddelandet.
Dan Panas, presschef för Discovery Networks, sa tidigare ikväll till Aftonbladet att de kräver en rimlig ersättning.
– Allt vi vill är att ersättningen som Bredbandsbolaget och Canal Digital betalar till oss ska vara på samma nivå som den ersättning alla andra distributörer betalar.
LÄS OCKSÅ Tittarnas ilska efter tv-bråket
Upprörda tittare
Flera arga tv-tittare har hört av sig till Bredbandsbolaget på Facebook.
”Tack så mycket! Bra jobbat. Från och med nu betalar jag inte en krona mer till er” och ”Där försvann femman mitt i Criminal Minds. Jag hoppas verkligen att ni fixar detta och det är snabbt. Hur kan ni ens låta det gå så långt att era kunder drabbas?” är två av kommentarerna.
”*poff!* Borta! Jag kommer att sakna Ellen DeGeneres show imorgon”, är en kommentar på Kanal 5:s Facebooksida.
Kanalerna som släcks ned är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Animal Planet med flera.

Se artikeln här:


Cred & Källa: Kanalerna släcks ned – 800 000 kunder drabbas


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *