"Kan vara tidernas mest smaklösa annons"

Så här skriver Jan Bergstrand: ”Roligt tema och intressant att följa historien. Bifogad Camel-annons, med Kungliga Tennishallen i bakgrunden, hittade jag hemma i en av min mammas gamla IDUN – VECKOJOURNALEN från 1963. Minnesnumret av John F. Kennedys bortgång. Tyvärr har det exakta datumet rivits bort, men att döma av Herbert Tingstens krönika i samma nummer angående Kennedy, så är den daterad den 29 november, 1963”.

Och visst är Jan Bergstrands bidrag intressant. Så sent som 1963 ansågs det alltså helt okej för en idrottsstjärna att göra reklam för cigaretter. Sven Davidson, som bland annat vann Franska mästerskapen i singel och herrdubbeln i Wimbledonmästerskapen med Ulf Schmidt, uppmanade i annonsen till rökning med följande ord: ”Efter en krävande tennismatch – vad ger en sådan avkoppling som en Camel!”.

Så här säger annonshistoriker Jenny Stendahl: ”Cigaretten kopplades länge ihop med hollywoodglamour. Den stor också för modernitet och självstädighet, speciellt för kvinnan under 1920-talet. Cigaretten var den moderna människans tobaksvara, den symboliserade rörlighet och lite farlighet. Cigaretten kunde utan problem rökas gående, ute på gatan, medan pipan och cigarren mer kom att symbolisera hemmets trygghet och pondus för affärsmän. De hade inte bråttom. Att både läkare och idrottsmän gjorde reklam för cigaretter var ingen ovanlighet, det var först 1964 som den amerikanska Terry-rapporten kom som visade statistiska samband mellan rökning och lungcancer. Men cigarettens symbolik var redan etablerad och det har tagit lång tid att få bort den glamorösa stämpeln”.

Läs mer:

Cred & Källa: "Kan vara tidernas mest smaklösa annons"


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *