Huffington nysatsar i tuff tidningsnisch

Lanseringen av Huffington. på Gramercy Park Hotels takterrass i New York hade allt en lyckad releasefest kräver: en fin adress, celeber gästlista och en ambitiös affärsidé. Med sitt veckomagasin tar Huffington Post ett viktigt kliv in i tidningsmakeriets finaste rum. Förr var den tryckta tidningen det förnämsta man kunde ägna sig åt, i dag är det Ipad-editionerna som ska visas upp.

• LÄS MER: ”Bokförlagens nya konkurrenter: Tidningarna”

– Det är skillnad mellan ett one night stand och en weekend-semester där du verkligen lär känna personen.

Så beskrev Arianna Huffington – Huffington Posts grundare och en av USA:s mäktigaste mediekvinnor – ambitionen att erbjuda läsarna, som vanligtvis får hålla till godo med snabba nätartiklar, en tidning med djup.

Förhoppningen är att Ipad-magasinet Huffington. – som ges ut på fredagar och efter en kort gratisintroduktion kostar 1 dollar numret – ska locka de läsare som redan finns på den existerande sajten och de annonsörer som hellre syns i en glossig magasinsmiljö än på en stökig nätsida.

Men tidigare läsplattelanseringar har kännetecknats av ekonomiska och upplagemässiga misslyckanden och lite talar för att ödet vill Huffington. annorlunda.

– Veckomagasinfältet är packat. Jag är inte säker på att folk vill ha ännu ett nytt. Att magasinet enbart ges ut i tabletform och inte i tryck sparar stora tryck- och distributionskostnader. Men hittills är få beredda att betala för tabletmagasin och långt ifrån alla har hittat en tillräcklig annonsbas, säger Rick Edmonds, medieanalytiker på amerikanska Poynter Institute.

Å andra sidan, om det är något Huffington Post hittills förmått så är det att trotsa utvecklingen och motbevisa kritikerna. Sajten har visat att det både går att tjäna pengar på nätet, och att erbjuda kvalitet på detsamma. I april i år belönades Huffington Post med ett Pulitzerpris för nätreportageserien Beyond the Battlefield.

Bakom ”Huffposts” framgång ligger såväl tajming som kontakter. Sajten startade 2005 som en liberal motsvarighet till den konservativa bloggen The Drudge Report, mitt under Bush-eran. Ett politiskt klimat som sedan dess har ritats om, men som spelade roll för sajtens spridning.

• LÄS MER: ”Sajter rasar efter att Google ändrat sökresultat”

Arianna Huffington har själv gjort en politisk resa, från konservativ kommentator och maka till republikanen Michael Huffington till oberoende kandidat i det kaliforniska guvernörsvalet 2003.

Huffingtons vänner i och utanför politiken gav tillgång till kända skribenter som kunde lyfta trafiken, vilken i dag överstiger The New York Times.

– Huffington Posts stora styrka är den enorma publik man lyckats dra till sig genom en smart innehållsmix och ett lika smart sätt att länka och driva trafik, säger Rick Edmonds.

Strategin att till stor del nöja sig med att sammanfatta andra sajters material är omdiskuterad. New York Times-skribenten David Carr har likställt den vid att ”kidnappa andras arbete”. Men vad man än tycker om affärsidén är det tydligt att den fungerar.

Omsättningen har de senaste åren rört sig kring 30 miljoner dollar även om vinsten varit modest. Internetoperatören AOL hyste dock så stor tilltro till sajten att man förvärvade den för 315 miljoner dollar i februari 2011.

• LÄS MER: ”AOL slukar Huffington Post”

Fokus har sedan dess legat på att etablera internationella systersajter och, förstås, det nya Ipad-magasin som ännu bara finns tillgängligt via Appstore i USA.

Den svenske medieanalytikern Olle Lidbom har följt Huffington Post sedan starten och pekar ut två svagheter i den nya satsningen.

– Den ena är att det blir svårt att omsätta de sociala elementen som kommentarsfunktioner i en Ipad-tidning. Det andra är att det är svårt att få spridning på en Ipad-app, eftersom den är svår att hitta för läsarna och dessutom konkurrerar magasinen med spel och annat som går att sysselsätta sig med på en Ipad, resonerar han.

Samtidigt, förklarar Olle Lidbom, är det de magasin som precis som Huffington. erbjuder mycket läsning som lyckats bäst hittills – om än i relativa termer. Han nämner New Yorker, Businessweek och The Economist.

– Men när jag säger att det går bra handlar det ändå om intäkter långt ifrån de som tidningarna budgeterat med från början. På det stora hela är det ett superfiasko för alla tidskrifter som lanserat Ipad-appar. De som jag nyss räknade upp är bara praktfiaskon och inte superfiaskon om man ska spetsa till det lite.

Till premiärnumret har Huffington tagit hjälp av Toyota som samarbetspartner. Det är ett gott tecken i sammanhanget men till syvende och sist är det ändå läsarna som avgör.

• LÄS MER: ”Anne Sinclair ny chefredaktör på Huffington Post”

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Huffington nysatsar i tuff tidningsnisch


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *