Hantverk på export ger jobb på Haiti

En kaskad av färger på solar, fiskar, ödlor, sköldpaddor och andra föremål som ligger på hyllor, hänger på väggen eller håller på att målas möter en på Caribbean Craft.

Den lika färgstarkt dynamiska Magalie Dresse skrattar när hon konstaterar att de bjärta kulörerna samtidigt utgör lite av ett problem. Köpare på exportmarknader, särskilt i norra Europa, värjer sig för alltför starka nyanser. De passar helt enkelt inte in i ett kallare klimat men det bemöter hon med helvita väggdekorationer och djur i papier-maché som klätts med svart-vitt tidningspapper från Le Nouvelliste.

Den haitiska konsten och konsthantverket är själva hjärtat här och det kan inte återskapas någon annanstans, säger Magalie Dresse.

Företaget startades på 1990-talet av ett par européer. Magalie och hennes man Joel Dresse tog över det 2006. Några år senare fick de sina första stora beställningar efter att ha deltagit i stora mässor i USA. Och så, den 12 januari 2010, kom skalvet. Fabriken förstördes och flera anställda förlorade anhöriga – men ett par dagar senare inrättade makarna Dresse tillfällig tillverkning i trädgården till sin egen villa.

Nu är Caribbean Craft inrymd i tre byggnader i ett industriområde nära flygplatsen. En del av personalen hämtades från tältlägren som rests i närheten. Traditionen med att servera en måltid om dagen och betala bidrag till resorna till jobbet som infördes efter jordbävningen fortsätter.

– Vi insåg också att inte alla kunde läsa och skriva – och vi ordnade kurser som betytt enormt mycket. Nu kan våra anställda till exempel hjälpa sina barn med läxorna, säger Magalie Dresse.

Paret Dresse drömmer om en utvidgning. Vid det här laget känner de sig säkra på att de kan avläsa smak- och designtrender via sina stora kontrakt med flera kända amerikanska kedjor: Anthropologie, West Elm, Walmart, Crate & Barrel, Home Goods med flera. Nästa steg blir nätförsäljning under det egna namnet.

Familjen Clintons stiftelse som är engagerad i Haiti beviljade Caribbean Craft ett stort lån för ett par år sedan. När Magalie Dresse tilldelades ett pris förra hösten av ett latinamerikanskt företagarförbund, Latin trade group, deltog Bill Clinton via video. Han förkunnade då att ”Magalie är en ambassadör för framtida haitiskt entreprenörskap.”

Just det ordet, ambassadör, använder Magalie Dresse själv om samarbetet med skotillverkaren Toms som samtidigt är ett välgörenhetsföretag. För varje par skor som säljs skänks ett par till behövande i fattiga länder och på Caribbean Craft handmålas och signeras skor som producerats i en ny fabrik i Haiti.

Folk går omkring i konstverk och varje sko blir en ambassadör för Haiti, säger Magalie Dresse.

Allt som tillverkas, totalt 2 000 olika produkter, lastas i containrar för att skickas och säljas vidare från lagerlokaler i Miami. Och Magalie Dresse själv reser till flera mässor i USA och Kanada varje år för att sälja in Caribbean Craft. För tillfället går stora djurhuvuden med horn bra, nämner hon under rundturen i lokalerna.

President Michel Martelly myntade en slogan på engelska, ”Haiti is open for business”, när han tillträdde 2011. Men i internationella granskningar konstateras att hindren är många: svag lagstiftning, brister i myndighetsutövningen, snåriga markbestämmelser, otillräckligt bankväsende, oklara försäkringsregler med mera. Amerikanska UD noterar torrt att svårigheterna inte tycks riktade mot utländska investerare, utan är något alla måste tampas med.

– Detta är inte ett land där utländska företag kan vänta sig att börja med en gång, utan de måste se till att skaffa en pålitlig lokal partner som kan reglerna, varnar Magalie Dresse.

Men, samtidigt understryker hon att investeringar krävs i många sektorer i landet, jordbruk, hantverk, konst med mera. Haitierna behöver jobb även om de saknar utbildning för it – och de är arbetsamma.

– Det är viktigt för haitier att känna att de är en del av företaget – och inte att den vite mannen kommer hit för att tjäna pengar på dem, säger Magalie Dresse.

Bland Haitis många problem finns, förutom undersysselsättningen, befolkningskoncentrationen i och runt Port-au-Prince. Magalie Dresse jagar ständigt inspiration till ny design och nya produkter. En ort som ofta hamnar i fokus är Jacmel som före skalvet var känd för sina papier-maché-masker, sin filmskola och sin festival. Men när folk hör av sig därifrån för att söka jobb på Caribbean Craft manar Dresse dem att stanna kvar i hemstaden. Hon nämner också att det fortfarande finns hantverkskunnande ute på landsbygden som det är angeläget att vårda och införliva i verksamheten.

– Jag hoppas att vi kan växa över hela landet. För mig är det fantastiskt att kunna bidra till att människor får en bättre livskvalitet – fast jag önskar att det inte skulle behövas, säger Magalie Dresse.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Hantverk på export ger jobb på Haiti


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *