En suv för tuff terräng

De runda strålkastarna och sju lodräta öppningar i kylargrillen skapar en tydlig märkesidentitet. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det går att skriva spaltkilometer om bilmärket Jeeps utveckling. Om den amerikanska terräng­bilens betydelse i både andra världskriget och – framför allt – Koreakriget. Det bevisas av de hundratals böcker som publicerats i ämnet genom åren.

Men det är minst lika spänn­ande att se vad Jeep betytt för utvecklingen av de bilar som världens bilköpare i allt högre grad väljer 70 år senare, nämligen suv­arna.

Den civila versionen av Jeep kom redan 1944, bara tre år efter att företaget Willys vunnit upphandlingen från USA:s försvarsdepartment och satt militärfordonet i produktion. Det handlade fortfarande om en ganska oför­finad och primitiv farkost, där må­­l­et var framkomlighet genom sumpmarker och över bergknallar snarare än komfort och fartresurser på vanliga vägar.

Historien om suv-bilen (sports utility vehicle, ungefär fordon för ett aktivt fritidsliv) börjar enligt många 1963. Det var då Jeep lanserade Wagoneer, som var en stor, terränggående och med samtidens mått påkostad familjekombi. Det är från Wagoneer vi kan dra snörräta linjer till dagens jeepmodeller (undantaget Wrang­ler, som åtminstone utvändigt påminner om Willys Jeep med halvt friliggande framskärmar).

Men det senaste tillskottet i Jeeps modellprogram har ett på­brå som kan förvåna. Bilen baseras på teknik från italienska Fiat och tillverkas dessutom i en av Fiats fabriker (Melfi i södra Itali­en).

Jeep är numera en del i Fiat­koncernen, där även bland annat Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Lancia och Ferrari ingår. Det har de senaste åren resulterat i ett antal panikartade produkter (exempelvis till åren komna Chrysler­modeller som sålts under varumärket Lancia i Europa).

Renegade är en av de första bilmodeller som konstruerats utifrån en gemensam plan och dess närmaste släkting är Fiat 500X. Båda är kompakta suv-bil­ar baserade på samma tekniska plattform och med samma motor­­alternativ. Invändigt går det att känna igen enstaka detaljer som värmereglage och navigationssystem, men FCA-koncernen har vinnlagt sig om att bilarna ska upplevas helt annorlunda.

Därför är Jeep Renegade truligt kantig i formerna och fullständigt pepprad med märkets nya symbol (en stiliserad variant av två runda strålkastare och sju lodräta kylargrillshål). Den invända takhöjden är tilltagen, och trots att bilen är kompakt utanpå upplevs den som rymlig inuti. Fyra vuxna kan färdas bekvämt, även om det knappast är limou­sinekomfort i det uppräta bak­sätet.

Renegade finns i versioner med enbart framhjulsdrift, men om det är någon kompakt suv som förtjänar att köpas med fyrhjulsdrift är det denna. Jeep har ett flertal olika system för kraftfördelning i sina modeller, men i Renegade gäller att bilen i grunden är framhjulsdriven och fördelar moment till bakaxeln först när det behövs. När bilen rullar på slät, torr asfalt kopplas bak­axeln ur helt och hållet för att spara bränsle.

Föraren kan med ett reglage på mittkonsolen anpassa bilens drivlina för körning i sand, lera, snö eller välja ett läge där bilen automatiskt justerar antispinnsystemets ingrepp.

Jeep erbjuder flera av sina modeller i ett utförande kallat Trail­­hawk, där egenskaperna för terrängkörning vässats ytterligare.

I Renegades fall innebär det lite högre markfrigång (2,5 centimeter), skydd för fjädring, växellåda, motor och bränsletank, fyrhjulsdrift med lågväxel och en hel del kosmetika som ska förstärka den robusta framtoningen. Dessutom finns ett läge kallat ”rock” (sten) i kör­lägesväljaren.

Provbilen är i det mer civila utför­andet Limited, och har en turboladdad dieselmotor på 140 hästkrafter. Den passar bilens karaktär utmärkt och är tillräckligt stark för de flesta ändamål. Den manuella växellådan är skapligt lättarbetad, men gissningsvis passar den nioväxlade automatlådan (som är dyr, hela 25 000 kro­nor) bättre till bilens kynne.

Det finns även flera bensin­alternativ, och i Trailhawk ingår en 170-hästarsdiesel samt automatlådan. Däremot kan inte Trail­hawk­köparen få frontalkollisions­varning ens som tillval (den ingår i Limited och kostar 5 500 kronor till den enklare Longitudeversionen).

Fjädringskomforten är inte dålig för biltypen och över huvud taget är Renegade lätt att leva med. Trots att yttermåtten är jäm­bördiga med Fiat 500X (undan­taget höjden) känns Renegade större och lugnare. Det är inte en bil som pockar på att köras ”sportigt”, snarare trivs den med lugn landsvägskörning. I stadstrafik skymmer de kraftiga vindrutestolparna sikten.

På det hela taget skiljer sig Renegade positivt från många av sina konkurrenter. Men innan man slår till kan det vara läge att provköra både Jeeps minsting och exempelvis Nissan Qashqai samt Volkswagen Tiguan. Sedan är det bara att välja vilken grad av rustik bilkänsla man vill ha.

Specifikationer | Jeep Renegade 2.0 Multijet Limited

Grundpris: 259 900 kr.
Förbrukning: 5,1 l/100 km.
Koldioxidutsläpp: 134 gram/km.
Motor: 2,0 l turbodiesel, 4 cyl.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell, fyrhjulsdrift.
Skatt: 2 302 kronor.
Max effekt: 140 hk vid 3 750 varv/min.
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750 varv/min.
Tjänstevikt: 1 576 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,24/1,81/1,68.
0–100 km/tim: 9,5 s.
Toppfart: 182 km/tim.

Motor/växellåda


Betyg: 3 av 6

Fiatmotorn på 140 hästkrafter är riktigt trevlig och funkar fint ihop med bilens karaktär. Fyrhjulsdrivningen är avancerad för biltypen. Automat­låda är ett dyrt tillval, men skulle nog göra bilen mer rättvisa än den förvisso dugliga manuella
lådan.

Ekonomi/miljö


Betyg: 3 av 6

Priset är inte oävet, men det är svårt att sia om andrahandsvärdet. Å ena sidan kan Renegade locka somliga som vil ha en rustikare bil än den genomsnittliga suven, samtidigt lär en mer civil skapelse som Volkswagen Tiguan alltid locka fler.

Köregenskaper


Betyg: 3 av 6

Renegade är inte alls lika pigg och nyter som koncern­syskonet Fiat 500X, men det betyder inte att Jeepen är sämre. Komforten är inte dålig, även om bakvagnen känns lite struttig över tvärgående ojämnheter.

Säkerhet


Betyg: 4 av 6

Renegade fick fem stjärnor i Euro Ncap:s krocksäkerhetstest 2014 (sedan dess har bedömningsgrunden modifierats). Frontkollisionsvarning med autobroms är tillval (standard i Limitedversionen) och bedömdes fungera väl av Euro Ncap.

Helhet


Betyg: 3 av 6

Kvalitetsintrycket är positivt (men det säger inget om driftsäkerheten i långa loppet), komforten är helt okej och det finns en hel del positiva sidor hos Jeeps minsta modell. Det är imponerande att Fiat och Jeep lyckats särskilja karaktären så pass mellan syskonen Renegade och 500X.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Se artikeln här:

Cred & Källa: En suv för tuff terräng


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *