Elbilen morgondagens melodi i Kina

I veckan som gick fick Trollhättan och billtillverkaren Nevs en tidig julklapp när det meddelades att företaget ska leverera minst 150 000 elbilar till Panda New Energy senast år 2020. Det motsvarar en rejäl andel av dagens samlade miljöbilsmarknad i Kina, och en viktig pusselbit i planen om minst fem miljoner elbilar i landet.

Satsningen är en del i landets senaste femårsplan och ska minska luftföroreningarna.

– Elbilsmarknaden i Kina är värd miljarder och borde vara lukrativ för samtliga stora aktörer, säger Kristina Sandklef, Kinakännare, till TT.

Kina är redan världens största producent och konsument av elbilar. Stora internationella bilmärken som BMW och Tesla, men också inhemska märken som BYD, säljer avgasfria modeller i landet. Men efterfrågan på bilsidan är inte alls lika stark som för cyklar och mopeder, där regimen på bara några år har fått ut hundratals miljoner eldrivna fordon på vägarna.

Enligt statliga kinesiska medier väntas laddbilsförsäljningen i landet under 2015 uppgå till en kvarts miljon fordon, vilket är bara en fjärdedel av vad centralregeringen hade tänkt sig.

Skälen till att omställningen inte går fortare har flera orsaker.

– Det stora problemet är fortfarande att infrastrukturen med laddningsstationer inte är helt på plats. Där är storstäderna naturligtvis prioriterade, säger Sandklef.

Dessutom kvarstår frågan om eller när batteritekniken blir tillräckligt bra för att de stora massorna helt ska våga vända de fossildrivna fordonen ryggen.

Även när det kommer till miljön finns frågetecken. Kina får till två tredjedelar sin energi från kolkraft som står för en stor del av luftföroreningarna. Landet har också en kraftig överkapacitet på kolkraften och sannolikheten att energin till elbilarna kommer från kolkraft är därför stor.

En renodlad elbil har ju inte ens något avgasrör, så att den omedelbara närmiljön blir bättre är självklart. Men debatten rasar om hur miljövänliga fordonen är som helhet.

– Elbilar kommer avsevärt förbättra luftkvalitén i städerna, men i den mån elen kommer från kolkraftverk kommer man ändå att släppa ut stora mängder koldioxid, säger Karl Hallding vid Stockholm Environment Institute.

Samtidigt accelererar satsningarna på sol- och vindkraft, så det finns hopp.

– Kina ligger i framkant när det gäller miljövänlig teknik och energiförbrukningen kommer i allt större utsträckning från förnyelsebar energi, säger Karl Hallding.

Läs mer här:

Cred & Källa: Elbilen morgondagens melodi i Kina


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *