Det är de ansvarsfulla som får betala miljöpriset

Kommer du ihåg de bisarra motorhaverierna när etanolen orsakade skador för miljoner kronor? Det var för fyra-fem år sedan och tusentals etanolbilsägare fick punga ut med stora belopp för att byta spridare i insprutningssystemet och ibland själva bränslepumparna.

Jag känner isande kårar inom mig när jag tänker på själva kärnan i ”etanol gate” som kan sammanfattas i två delfrågor: Vem bar ansvaret – och vem fick stå för notan?

Det mejlades ut pressmeddelanden med mycket varm luft från presscheferna hos generalagenterna och bränslebolagen – de skyllde nämligen på varandra. Notan för de obegripliga felen fick etanolbilsköparna betala. Alltså de som tagit ett samhällsansvar och köpt en miljöbil. Än i dag, tre år efteråt, tvistas det om vad som egentligen var fel, mycket pekar på att det var för hög sulfathalt i etanolen.

Kia har varit hyvens att ta kostnaderna för sina kunder. Men vad gör Volvo? Ford? Och de andra?

Nu är det dags igen. Och nu är det biodiesel som sätter igen bränslefilter.

Generagenten för Kia har skickat ett brev där de uppmanar 50 000 Kia-ägare att inte tanka diesel på OKQ8. Kia säger att bränslefiltret kan bli tätt och i värsta fall få bilen att stanna. Och de anser framförallt att det är bränslet hos OKQ8 som är problemet.

OKQ8 har lanserat sin Diesel Bio+ med högre halt av RME, som är ett biodrivmedel. Men OKQ8 skjuter tillbaka: Camilla Slunge Dowling, OKQ8:s hållbaretsdirektör har också skickat ett brev – till landets OKQ8-stationer där hon avfärdar Kias anklagelser helt och hållet. Hon skriver att det inte finns några bevis och att OKQ8 minsann uppfyller alla standarder som finns i Europa.

Låst läge alltså. Samtidigt eskalerar problemen, som en allt större snöboll som rullar ned för en orörd fjällsluttning.

Lobbyorganisationen för bilbolagens generalagenter, Bil Sweden, hävdar att problemen också drabbar Jaguar, Volvo, Ford, Land Rover Hyundai och Opel. Gulp. Och Bil Sweden rapporterar om allt fler igensatta bränslefilter. Kia har varit hyvens att ta kostnaderna för sina kunder. Men vad gör Volvo? Ford? Och de andra?

Och låt oss nu backa till kärnan: Vem bär ansvaret? Vem tar kostnaden. Räkna med mycket varm luft i brev och pressmeddelanden framöver. När det handlar om att slippa punga ut med pengar är tydligen ingen åtgärd tabu.

Fortsätt att läsa här:

Cred & Källa: Det är de ansvarsfulla som får betala miljöpriset


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *