Darin visade det – "Idol" har tappat allt

Darin var tillbaka i ”Idol”-studion.
Som en ganska smärtsam påminnelse av vad ”Idol” en gång var, men inte längre är.
Veckans fredagsfinal blev ännu ett tecken på att stjärnproduktionen avstannat i musikfabriken.När Hanna och Noah möttes i sin ballad försökte Nikki få det till att det var ”magi”.
Sedan växte det mossa på U2-duetten mellan Kevin och ”Kläffan”, den som Anders Bagge recenserade som ”helt fantastisk”.
Nåja, juryn säger saker. Och till dess försvar ska sägas att de var försiktigt inställda till Erikas och Gabriels svajiga sömnpiller, och faktiskt tog fram motorsågen efter Jemimas och Joakims plågsamma försök att ge ”Never forget you” någon slags partyfeeling. Maken till panikartat haveri har inte setts sedan väder-Nils fick blackout i rutan.
Det var duettkväll den här kvällen och det är väl inte det lättaste formatet i den här tävlingen. Inte det roligaste att titta på heller.
Men jämför med kvällens gästartist – Darin.

Han var klass redan i öppningsnumret, utan att göra något av sina bästa framträdanden.
När Darin sedan tog plats igen, sjöng den habila ”Tvillingen” som en slags blyg dubbelnatur, var det nästan elakt övertydligt. Klasskillnaden mellan Idolen och ”idolerna” är enorm. 
Darin Zanyar var med i den allra första säsongen av ”Idol”, 2004. En ny programform som fick arga musiker att skriva jättearga debattartiklar om det cyniska upplägget.
En debatt som gått och lagt sig för länge sedan, inte minst tack vare att programmet faktiskt vaskat fram en mängd talanger som gjort karriär.
Exempelvis Loreen och Måns Zelmerlöw, som båda vunnit Eurovision.
Välbekanta artister som Danny och Amanda Jenssen, i dag etablerade på olika positioner på den breda popkartan.
Dessutom Agnes, som legat topp tre i England och toppat den amerikanska danslistan samt Tove Styrke, som nästa år gör en uppmärksammad USA-turné med Lorde.
Det finns fler exempel, men poängen borde framgå:
Det som förenar artisterna ovan är att de samtliga deltog i programmets första sex säsonger.

Man kan dra ett fett streck efter 2009, och konstatera att den senare hälften av ”Idol”-historien innehållt profiler som Andreas Weise, Robin Stjernberg, Lisa Ajax och Amanda Fondell. Inget ont om dem, men utanför mellobubblan har de inte gjort några stora avtryck.
Linnea Henriksson är ett lysande men ensamt undantag (hon var med i säsong sju) medan Kevin Walker (säsong nio) blev allsvensk profil i stället för musiker.
När Pär Lernström och Gina Dirawi snackar om att tittarna får möta morgondagens stjärnor i årets säsong växer deras näsor så långa att man får ducka i tv-soffan.

Läs mer här:


Cred & Källa: Darin visade det – "Idol" har tappat allt


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *