Daniel Ek till SvD: Spotify vill vara kvar om 100 år

Daniel Ek. Foto: Spotify

Ett av världens högst värderade företag är på gång att släppa sin version av strömmad musiktjänst när jag träffar Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, på företagets huvudkontor i Stockholm. Trots det ger han ett avslappnat intryck.

Enligt Daniel Ek är Spotifys högsta prioritet en ”extremt snabbrörlig företagskultur” för att slippa panikåtgärder när konkurrens uppstår och för att inte alltid behöva ha 100 procent rätt om framtiden.

Vi gör det vi hela tiden har sagt att vi ska göra: låta marknaden för strömmad musik växa.

– Vi gör det vi hela tiden har sagt att vi ska göra: låta marknaden för strömmad musik växa och fokusera på det vi alltid har gjort, vilket är att göra vår upplevelse ännu bättre, både för användarna och i slutändan också för artisterna.

Vi ska prata om betydelsen för företag att vara ärliga med sina motiv och handlingar, om ”corporate authenticity”, ett av den senaste tidens trendord.

Brittiska nationalekonomen Noreenz Hertz omfattande studie av brittiska och amerikanska tonåringar visar att ”trovärdighet” och ”transparens” är de viktigaste egenskaperna för att nå framgång hos en ung målgrupp. Studien visar att tonåringar i dag inte bara är färgade av teknik, utan även av global lågkonjunktur och massarbetslöshet, vilket har format en djupt engagerad generation som mer än någonsin vill skänka pengar till välgörenhet och som generellt är skeptiskt inställda till storföretag.

 Resultatet av studien redovisades bland annat under konferensen Google Zeitgeist i maj, 2015.

Daniel Ek, som i flera sammanhang har poängterat att hans yttersta drivkraft med musik är att ”förändra världen”, är inne på samma spår.

– Vi lever i en värld av hyperkonkurrens och i en sådan värld kommer det som särskiljer olika varumärken åt vara kundernas förtroende. I dag spelar det ingen roll vad du säger om du inte menar det. Motiven skiner alltid igenom. Om något inte stämmer tar det fyra sekunder tills folk skriver på sociala medier. Allt nagelfars. Kvar finns då bara: vi måste ”do good”, annars accepteras inte det vi gör.

Spotify-applikation på en smartphone. Foto: Anders Wiklund/TT

Om Spotify

Musikstreamingtjänsten Spotify lanserades i Sverige 2008 och har ett bibliotek med cirka 30 miljoner låtar. Spotify finns på 58 marknader och har cirka 60 miljoner aktiva användare.

Apropå att göra gott. Förmodligen kommer du personligen att bli enormt rik en dag. Hur ser du på det?


– Det är klart att man vill skapa de bästa möjliga förutsättningarna för ens barn, men jag vet inte om det skulle göra dem så mycket lyckligare att ha 100 miljoner eller 100 miljarder. Du kan ändå göra allt du vill, skillnaden är rätt meningslös. Jag vill göra något gott för världen med alla de där, eventuella, pengarna inom min livstid.

Privat är du engagerad i två nytänkande välgörenhetsorganisationer. Du ifrågasätter också det sätt traditionella välgörenhetsorganisationer arbetar på.

– Man kan diskutera vad som i framtiden kommer att vara formen för välgörenhet. Behöver man bygga en non-profit-organisation? Eller kommer det bli så att framtidens företagande är etiskt företagande där man inte optimerar för att maximera vinst utan optimerar för att maximera ”good”?

När Spotify börjar gå med vinst, vad kommer att hända med överskottet då? Kommer det att gå till välgörenhet?


– Redan i dag gör vi rätt mycket. Till exempel skaffade vi nyligen hörapparater till 5 000 barn och tog dem till en arena och höll en konsert. Det var första gången de kunde höra musik och det var fantastiskt! Just nu fokuserar vi på projekt relaterade till musik, men jag säger inte att vi inte skulle kunna ta ett bredare samhällsengagemang på lite längre sikt.

– Jag tänker så här: varje månad söker över 6 000 människor jobb hos oss, tack vare vårt urval har vi med andra ord väldigt bra anställda. Den andra aspekten är att de här människorna också hade ett val, men för rätt människor är rätt pay check en sanitetsgrej. Du vill bli betald i förhållande till det du gör men sedan handlar det om andra saker; om att bli sedd, att få ansvar ­– och om att göra gott.

Ser du dig själv som en person som i framtiden kommer att profileras som en filantrop?

– Jag hade faktiskt en intern debatt häromdagen om vad som är en altruistisk handling och vad som är en egoistisk. Många handlingar är i grund och botten egoistiska och det är klart att så är fallet även med mig. Men jag har fortfarande svårt att förstå att man kanske har stor påverkan utåt sett, säger Ek och fortsätter:

– Jag vill ju inte synas. Så nej, det är inte viktigt för mig att vara profilerad som en ”do good-person”, däremot är det viktigt för mig att kunna sova bra med vetskapen om att det jag gör i någon mån gör världen till ett lite bättre ställe. 


”Ett lite bättre ställe” handlar ur Spotifys perspektiv ytterst om att bevisa att musik inte är ett nollsummespel. Den värld Daniel Ek ser framför sig är en värld där hälften av jordens befolkning strömmar musik.

– När marknaden är större kommer fler artister att kunna leva på att skapa musik. Det är vad jag verkligen tror. Och har man den synen är det svårt att ta åt sig av sådant (skriverier om att Spotify betalar artisterna för dåligt, reds anm). Det är svårt att vara negativ.

Du beskrivs som ”musikälskare” och du pratar om att Spotify ”i hjärtat” är ett musikföretag. Är det här ett trovärdighetsgrepp? 



– Nej, jag tänker inte att jag ska försöka vara ”autentisk”. När jag startade det här bolaget var det inte för att jag tyckte att ”det var världens bästa business”, det var mer ”det är så här världen borde fungera”. Men ju större man bygger ett bolag, desto fler människor köper din idé och då växer den allt större. Om du exekverar på det, då bygger du något som blir stort.

I ett uttalande i DI Digital den 10 juni i samband med Apples lansering av sin musiktjänst, säger Daniel Ek att ”man måste inte vara nummer ett…”. När vi träffas en tid innan pratar han om drömmen att ta Spotify ”hela vägen och bygga någonting”.

– Mark Pincus som skapade Zynga sade en gång: ”Vi håller på att bygga en digital skyskrapa”. Det är en intressant analogi. På 20-talet när de flesta av skraporna började byggas var det ingen som tänkte på att människor fortfarande om 100 år kommer att se Chrysler Building. I dag befinner vi oss i informationsrevolutionen. Långt ifrån alla bolag kommer att vara kvar, men några består och kommer att ha en global påverkan. Det vore extremt kul om ett litet företag från Sverige skulle vara ett av dem.

Vad tror du om den möjligheten?


– Jag vill tro att den är bra. Annars hade jag inte fortsatt. Men man får se. Jag är ju inte Steve Jobs. Jag är inte tokvisionären som ser framtiden.

Daniel Eks välgörenhetsengagemang

Charity Water

Charity Water grundades 2006 och är i dag den största välgörenhetsorganisationen i USA som fokuserar på vatten. Daniel Ek är en av flera entreprenörer och kända personer som engagerar sig i Charity Water för att på så sätt höja omvärldens kunskap om världens vattenbrist. Han har donerat ”några miljoner dollar” till verksamheten som hittills har samlat in totalt 170 miljoner dollar.


charitywater.org



Pencils of Promise

Välgörenhetsorganisation som satsar på skolor i utvecklingsländer. Hittills har verksamheten byggt 200 skolor.

Grundat 2008 av före detta investmentbankiren Adam Braun.


pencilsofpromise.org


Läs mer här:

Cred & Källa: Daniel Ek till SvD: Spotify vill vara kvar om 100 år


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *