Bromsklossar eller startblock?

Träning

Bromsklossar eller startblock?

Wellness tre testpiloter har nött sulorna på nio par löparskor.

Här är de som ger extra fart – och de som skapar motvind.

Foto: AGNETA ELMEGÅRD

”Ignite”, Puma

Pris: 1 100 kronor. Vikt: 218 gram.

Vinnaren!

 
Vinnaren!

Omdöme: Första känslan är att skorna är för mjuka, nästan svampiga, men med tiden älskar vi just mjukheten. De är bra dämpade, flexibla och grymt sköna. Löpsteget känns snabbt och smidigt och funktionen är optimal. En av våra testlöpare vill främst rekommendera skon till mindre vana löpare. Skorna är generösa i storlek­arna, så ett tips är att provspringa dem innan du köper.

”Allout charge”, Merrell

Pris: 1 300 kronor. Vikt: 241 gram.

Riktigt sköna i terräng!

 
Riktigt sköna i terräng!

Omdöme: Riktigt sköna i terräng, men sämre på asfalt och löpband. Sulan påminner om en fotbollssko vilket gör att det nästan känns vingligt att springa med den på hårt underlag.

Skön passform – de smiter åt bra runt foten och är enkla att snöra bra.

”Gel-cumulus 16”, Asics

Pris: 1 500 kronor. Vikt: 260 gram.


Omdöme: Den här skon upplevs helt olika av våra tre testlöpare. En tycker att de funkar lika bra på löpband som i enkel terräng. En annan att de greppar bra på asfalt men känns osmidiga i terräng. Den tredje att de ger skönt frånskjut i uppförsbackar men är väl stumma på asfalt. Alla testpiloter tycker att de sitter skönt på fötterna, men att skorna kräver en viss inspringning.

”Triumph ISO”, Saucony

Pris: 1 700 kronor. Vikt: 292 gram.

En lätt och mjuk sko!

 
En lätt och mjuk sko!

Omdöme: Lätt och mjuk sko som ändå ger bra dämpning. Lite för bra, tycker en av våra testlöpare, som lätt hamnar på hälarna på grund av den tjocka sulan. Är skönast i enkel terräng, funkar också på löpband, men är stummare på asfalt. Lite väl låg häl ger risk för skav och snörningen kan vara svår att få till.

”1080V5”, New Balance

Pris: 1 600 kronor. Vikt: 258 gram.


Omdöme: Väl uppbyggda och dämpade skor som passar dig som har ett mer klassiskt löpsteg. Sitter som gjutna på foten och kramar om hälarna utan att vara för hårda. Är lätta att springa i och ger bra stuns i steget. Otroligt snygg design med bra och stretchig snörning!

”X-scream 3D W”, Salomon

Pris: 1 300 kronor. Vikt: 255 gram.

Ger bra grepp och stuns!

 
Ger bra grepp och stuns!

Omdöme: I början stör sig våra testlöp­are på den speciella snörningshyskan som lätt slår mot foten. Men eftersom skorna är så sköna glömmer vi snabbt bort det. De känns smidiga trots den tjocka dämpningen, ger bra grepp och stuns. På mjukare underlag är de som allra bäst – skorna svarar direkt mot underlaget och frånskjutet blir starkt.

”Kiprun sd w/ld”, Kalenji/Decathlon

Pris: 599 kronor/699 kronor. Vikt: 390 g/280 gram.

Det här paret är ett bra budget­alternativ!

 
Det här paret är ett bra budget­alternativ!

Omdöme: En av våra testare blev positivt överraskad och tycker att det här är ett väldigt bra budgetalternativ – både för nybörjaren och den som sprungit ett tag. En annan känner att skorna är helt oflexibla och att tårna nästan domnade bort. Den tredje tycker att skorna sitter skönt och bra men att kontakten med underlaget lämnar mycket att önska och att frånskjutet är stumt.

”Zpump Fusion”, Reebok

Pris: 1 200 kronor. Vikt: 220 gram.

Har en inbyggd pump!

 
Har en inbyggd pump!

Omdöme: Idén bakom de här skorna är att de ska anpassa sig efter foten med hjälp av inbyggd pump. Alla våra testlöpare tycker dock att de är svåra att få på och känns hårda och stela. Tunn lättviktssko som kräver mjukt underlag för ett skönt löpsteg – på asfalt bränner det under trampdynorna. Sulorna får underkänt eftersom det fastnar grus i varenda liten räffla.

”Flyknit lunar3”, Nike

Pris: 1 600 kronor. Vikt: 184 gram.


Omdöme: Väldigt snygg sko med stickad ovansida som nästan känns som en strumpa och andas bra. Smal modell som smiter åt lite för mycket – risk för både skav och domningar i tårna. Ganska odämpade och passar bättre för den vana löparen som kan sin teknik – här gäller det att landa på framfoten. Sulan klapprar vid varje steg och är bättre på asfalt än i terräng.

Läs mer här:

Originalartikeln: Bromsklossar eller startblock?


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *