Boom för Afrikas tjänstesektor

Utvecklaren Duncan Onyango arbetar med ett mobilspel i Kenyas huvudstad Nairobi. Tjänstesektorn pekas ut som en allt viktigare del av Afrikas ekonomi. Foto: THOMAS MUKOYA/REUTERS

GENÈVE. Afrikas ekonomi drivs alltmer framåt av handel med tjänster och inte bara varor, enligt en rapport från FN:s handelsorgan Unctad som offentliggjordes på torsdagen. Den gängse bilden är att afrikansk handel präglas av kontinentens naturresurser och mest består av råvaror som bomull, mineraler, kaffe, olja och kakao. Men rapporten ger en annorlunda bild:

  • Tjänstesektorn i Afrika växte med 4,6 procent under perioden 2009 till 2012, och snabbast växer sektorer som transporter, lagerhållning och kommunikationer.
  • Mer än hälften av tillväxten i 30 av 45 afrikanska länder kommer numera från handel med tjänster.
  • Jobb inom tjänstesektorn står nu för 32 procent av alla arbetstillfällen i Afrika. I vissa länder arbetar två tredjedelar av arbetskraften med tjänster.

– Om man googlar Afrikas huvudsakliga ekonomiska aktiviteter får man en traditionell syn av kvinnor som bär varor på huvudet och plockar bomull på fälten, eller män som jobbar med gruvnäring eller fiske. Med det är en ensidig bild som bör uppgraderas för att förstå vad som verkligen sker på kontinenten, sade Unctads biträdande generaldirektör Joakim Reiter vid en presskonferens inför att rapporten släpptes.

De nya servicejobben i afrikanska länder består inte bara av ”folk som vänder hamburgare eller klipper håret”, betonar han.

– Några områden med rena boomen inom tjänstesektorn är mobilindustrin och dataspelsindustrin i Kenya samt turistsektorn i Seychellerna och Mauritius. Vi ser också en boom av finanstjänster i Nigeria, Sydafrika och Marocko, liksom en viktig framväxt av transportsektorn i Djibouti, Etiopien och Kenya. Kort sagt, tjänstesektorn är på frammarsch i Afrika, säger Joakim Reiter.

Ett konkret exempel på spirande afrikansk tjänstehandel är flygbolaget Ethiopian Airlines, enligt rapporten. Det uppges vara det största, snabbast växande och mest lönsamma flygbolaget på kontinenten, som växer med 20–25 procent per år sedan 2005. Bolaget hade en inkomst på 228 miljoner dollar förra året, vilket gör det till Afrikas mest lönsamma flygbolag, enligt Unctad.

– Vem hade kunnat tro att Ethiopian Airlines skulle spela en så viktig roll för att koppla ihop hela den afrikanska kontinenten? Det är en sann framgångshistoria som kunnat utvecklas med starkt stöd från regeringen, säger Reiter.

– På liknande sätt har Djibouti gjort med sin sjöfartsnäring, där landets hamnar blivit nav för transporter i regionen. Och Mauritius har med samma framgång kunnat diversifiera sin ekonomi från textiltillverkning till att bli en regional bas för finanstjänster, säger Reiter.

Denna tjänsteutveckling är lovande på en fattig och utsatt kontinent, men vad som saknas är bättre infrastruktur och regelsystem samt åtgärder för ökad effektivitet och mindre korruption. Infrastrukturen gäller allt från bättre vägar till vattentillgång, telekommunikationer och energi, enligt rapporten. Runt 74 procent av Afrikas befolkning saknar exempelvis fortfarande elektricitet. Inte förrän infrastrukturen har förbättrats kan tjänstehandeln bli en väsentlig exportkraft, enligt Unctad.

– Afrika står för 15 procent av världens befolkning, men bara 2,2 procent av den globala tjänsteexporten. Men detta visar också att det finns en enorm potential, menar Unctads generalsekreterare Mukhisa Kituyi.

Läs mer:

Cred & Källa: Boom för Afrikas tjänstesektor


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *