Bolund: "Otroligt upprörd över affärsmetoderna"

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Foto: Tomas Oneborg

SvD:s rapportering om att pensionssparare luras att flytta sitt premiepensionssparande till fonder med höga avgifter fortsätter att uppröra känslor. Ytterst ansvarig för konsumentfrågor är Konsument- och finansmarknadsministern Per Bolund. Även han tar till starka ord när han ska svara på vad han anser om bolagens agerande.

– Jag blir otroligt upprörd över de här affärsmetoderna. Det är verkligen beklämmande att det finns oseriösa aktörer som utnyttjar ett informationsövertag och människors goda vilja för egen vinning. Det är oacceptabelt, säger han.

Han tycker att det är bra att Pensionsmyndigheten har agerat kraftigt genom att göra polisanmälningar och stoppat möjligheten att fortsätta göra insättningar i fonder som myndigheten bedömt strida mot regelverket.

Han säger också att han har en stadig dialog med myndigheterna och än så länge har det inte kommit några signaler om att det krävs några lagändringar.

– Jag tycker att man har visat på att man har verktyg att använda. Vi ska fortsätta ha en dialog för att se om det är något från politiskt håll att bidra med, då går vi vidare med det.

Per Bolund hänvisar ett flertal gånger under intervjun till en pågående en utredning om premiepensionssystemet som ska syfta till att göra det mer transparent för konsumenter.

– Om vi behöver göra regel- eller lagändringar så finns möjligheten att komma med ett tilläggsdirektiv till den pågående utredningen, för att ganska snabbt få fram förslag.

Han säger att han är väldigt lyhörd om myndigheterna har förslag på regeländringar som kan minska problemen.

Hur ser du på att problemen med oseriösa fondförmedelare har funnits i flera år?

– Ett av problemen som kvarstår är att premiepensionssystemet upplevs som komplicerat av många. Vi vill agera så att det blir mer lättöverskådligt och man inte hamnar i ett informationsunderläge, säger Per Bolund och pekar åter på den statliga utredningen som ska bli klar under hösten.

Oppositionen riktar dock kritik mot att regeringen inte har gjort tillräckligt för att komma till rätta med problemen. Mats Persson, Liberalernas representant i pensionsgruppen, kritiserade Bolund i en intervju i SvD för att inte ta tillräckliga initiativ i frågan.

– Det ser jag mer som ett politiskt spel än att det är förankrat i verkligheten, säger Per Bolund kort.

Är det inte ett systemfel, eftersom problemen med oseriösa fondförmedlare har pågått så länge?

– Det är ett generellt problem att premiepensionssystemet uppfattas som komplicerat. Det gör ju att det är för lätt att missbruka systemet för oseriösa aktörer. Det är därför vi nu gör en översyn av systemet.

När får vi se ett slut på allt detta?

– Vi arbetar intensivt, både från myndighetens sida att använda de verktyg de har för att komma åt de oseriösa aktörerna och med översynen av premiepensionssystemet.

Konsumentverket konstaterar i en artikel i SvD att de oseriösa företagen ständigt flyttar fram sina positioner och hittar nya vägar för att komma undan reglerna.

Hur ser du på detta?

– Jag blir väldigt upprörd över hur bolagen fortsätter att hålla fast vid oseriösa metoder. Det sätt vi kan arbeta på är att stänga till de kryphål som finns och ha koll på utvecklingen.

Finns inte risk för att företroendet för hela pensionssystemet rubbas?

– Jag ser på stor oro på att den här typen av aktiviteter skadar förtroendet för premiepensionssystemet. Vi har ju också sett behov av att se över premiepensionssystemet, vilket vi jobbar med i utredningen.

Ska vi ha ett system där pensionssparare med mindre kunskap ska behöva bli lurade?

– Verkligen inte, jag tycker att det är helt oacceptabelt. Vi ska göra allt vi kan när det gäller regler och lagstiftning, men branschen bygger ju på förtroende och det urholkas ju när den här typen av metoder avslöjas så det krävs en diskussion inom branschen också, säger han.

Per Bolund nämner också att en lagändring är på väg, vilken ska ge KO stärkta sanktionsmöjligheter mot oseriösa marknadsföringsmetoder.

Nya möjligheter för myndigheterna

  • Premiepensionsutredningen blir klar i september i år.

  • Därtill väntas en lagändring om stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen. Den föreslås träda i kraft 1 oktober 2016.

Se artikeln här:

Cred & Källa: Bolund: "Otroligt upprörd över affärsmetoderna"


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *