Blackberry storsatsar på Sverige

Telefonen Blackberry Bold 9900 och surfplattan Blackberry Playbook. Foto: Stefan Gustavsson


Kanadensiska Research in Motion har länge varit en stark aktör på den globala mobilmarknaden. Men här i Sverige har de fört en tynande tillvaro. Ett nytt försäljningskontor och nya modeller på väg ut i butikerna ska vända trenden.

Sverigesatsningen kommer ungefär samtidigt som Research in Motion (RIM) globalt hamnat under allt hårdare press. Konkurrenter som Apple och de många tillverkarna som ställt sig bakom Googles operativsystem Android har tagit marknadsandelar och företagets senaste kvartalsresultat var en stor besvikelse för investerarna. Omsättningen föll på en växande marknad och vinsten föll rejält.

Mitt i denna kris öppnar RIM sitt första riktiga försäljningskontor i Sverige. Fram tills nu är det framförallt företagskunder som satsat på företagets Blackberry-telefoner. Nu siktar man på att nå framförallt privatpersoner. Enligt RIM är Sverige en särskilt intressant marknad,och inte bara för att man under 2011 köpt de två svenska företagen TAT och Jaycut.

Företaget menar att Sverige är en särskilt intressant marknad, bland annat för att så mycket som 90 procent av de telefoner som säljs idag är smartphones och för att det är så pass få aktörer som dominerar. Suget efter något nytt förväntas vara stort bland konsumenterna.

Men företaget har mycket att bevisa för att locka över kräsna mobil- och surfplatteköpare.

Blackberry Bold 9900 är toppmodellen bland företagets mobiltelefoner. Det är en stabilt konstruerad telefon med ett fysiskt tangentbord som har riktigt bra känsla i knapparna – distinkt men inte för hårt. Den ligger bra i handen och känns gedigen, om än inte särskilt nyskapande. Däremot har RIM lyft kvalitetskänslan betänkligt och jämfört med tidigare generationer är konstruktionen i en annan liga, väl i nivå med de bästa konkurrenterna.

Mjukvaran är Blackberry 7, den senaste versionen av företagets operativsystem. Och även om företaget själva gärna lyfter fram alla nyheter så är det en vidareutveckling av samma system som använts i åtskilliga generationer Blackberry.

Parallellerna till Nokias Symbian är många och de båda systemen lider av samma problem – de känns gamla, både att titta på och att använda.

Dessutom är utbudet av program en bra bit bakom konkurrenterna, såväl till omfång som till kvalitet. Att använda en Blackberry Bold 9900 är att använda just den mobiltelefon som amerikanska börs-vd:ar drömde om att få i sina händer i början av 2000-talet. Perfekt för e-post, helt okej kalender och utmärkt stöd för allt sådant som it-avdelningarna på företaget tycker om. Men mobilåret 2011 är det att sikta betydligt under ribban.

Många Blackberryfans har stora förhoppningar på nästa generation telefoner, som bygger på samma QNX-plattform som företagets surfplatta Blackberry Playbook. Det kan mycket väl visa sig lyckosamt.

Operativsystemet är smidigt att använda och går snabbt att bli vän med, trots att det inte är särskilt likt konkurrenterna. Utan några knappar på fronten sköter man sådant som att växla mellan program och öppna menyer genom att dra fingret över skärmen.

Många detaljer är riktigt snygga och systemet visar sig även vara riktigt kompetent.

Trots att Playbook på pappret inte har den mest spännande hårdvaran går det alldeles utmärkt att strömma hd-video över hdmi till tv:n samtidigt som man surfar eller spelar på sjutumsskärmen, som för övrigt är riktigt bra.

Men Playbook är inte perfekt. Utbudet av appar är tämligen svagt och enheten lider av några märkliga tillkortakommanden. RIM har inte lagt med några program för att hantera e-post, kontakter eller kalender. För det behöver man en Blackberry-telefon som kopplas samman med Playbook via programmet Blackberry Bridge.

Det sistnämnda ska dock åtgärdas i en kommande uppdatering.

För Playbook torde marknadsläget vara betydligt mera gynnsamt än för Bold 9900. Långt från alla svenska hushåll har köpt en surfplatta – men flera undersökningar har visat att många funderar på det – och där behöver man inte locka över sina kunder från ett annat märke.

Playbook är inte heller lika lätt att avfärda som Bold 9900, men RIM har ett stort jobb framför sig om de ska lyckas nå önskat genomslag på den svenska marknaden.

Se artikeln här:

Blackberry storsatsar på Sverige


Publicerat

i

,

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *