Biltest: Mini har blivit större och mognare

Nya Mini Clubman är större både på längden och bredden. Foto: Joakim Ståhl

Bilmärket Mini har en själ – den består av Mini Cooper, alltså originalet, som 2001 kom i nyupplaga i BMW:s regi. Den har former som alla känner igen och som varumärket vilar tryggt i. Frågan är: Hur mycket kan man tänja på formerna och storleken utan att kunderna sviker? Det torde vara den övergripande frågan när BMW:s ledningsgrupp dryftar strategier.

År 2008 kom den första kombin – som kallades Clubman efter förlagan från 1960-talet. Sedan nyaste Mini-generationen begick premiär 2014 är det dags för en förnyelse.

Jämfört med ur-Minin framstår Clubman närmast som en finlandsfärja.

Modellen är nu ordentligt mycket större än generationen innan. Längden har ökat med över tre decimeter, från 3,94 meter till 4,25 meter. Det gör att den också är nästan tre skollinjaler längre än den vanliga Cooper. Även axelavståndet har ökat med en dryg decimeter. Vi ska då påminna oss själva att ur-Minin bara mätte 3,05 i längd. Jämfört med den framstår Clubman närmast som en finlandsfärja.

Den ökade storleken innebär två saker: Bilen är större invändigt än förr med ordentlig plats både i kupé och bagagerum. Men ärligt talat: Så värst praktisk är den inte. VW Golf Sportskombi rymmer 605 liter i sitt bagagerum medan Clubman bara rymmer 360. Under lastgolvet finns dock ett extrafack och det fällbara bakre ryggstödet är fällbart 40/20/40, vilket är bra.

Den större storleken gör också Clubman, i brist på bättre ord, mer mogen att köra. Den är visserligen vass och direkt att ratta, men känns också mer vuxen och kompetent, och därmed också snäppet tråkigare.

Bilen bygger på BMW-koncernens så kallade UKL-plattform som delas mellan BMW:s mer foträta familjebussliknande 2-serie Active Tourer och nya minisuven BMW X1. Det innebär genomgående framhjulsdrift och tvärställd motor, vilket för BMW är som att svära i kyrkan. Plattformen delas även med lillsyrran Mini Cooper.

Inne i bilen går syskonets interiör igen för hela slanten med stor rund hastighetsmätare, där varvräknaren hänger som ett påhäng på vänstersidan och snudd på tonårsaktiga runda former och röd vippströmbrytare som startknapp. I kupén har Mini snäppt upp kvalitetskänslan betydligt från tidigare generation.

Summan summarum: Ett trevligt köp om man är intresserad av rolig bilkörning och något urvattnad retrodesign.

Specifikationer | Mini Clubman Cooper S

Grundpris: 249  000 kronor.
Förbrukning: 5,9 l/100 km.
Motor: 2-liters bensinmotor med turbo, 4 cylindrar.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. (8-stegad automat i testbilen), framhjulsdriven.
Effekt: 192 hk vid 4  700-6  000 varv/min.
Max vridmoment: 280 Nm vid 1  250 varv/min.
Tjänstevikt: 1  565 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,25/1,80/1,44.
Acceleration 0–100 km/h: 7,1 sek.
Toppfart: 200 km/h.
Trafikskatt: 932 kronor.

Bilen är större invändigt än förr med ordentlig plats både i kupé och bagagerum. Men så värst praktisk är den inte. Foto: Joakim Ståhl

Motor/växellåda


Betyg: 4 av 6

Rivig friskus på 192 hästkrafter där max vridmoment (tänk kraft) kommer redan vid låga 1 250 varv per minut. Motor lirar bra med den åttastegade automatlådan. Den fyrcylindriga bensinmotorn har blott en sexstegad automatlåda.

Köregenskaper


Betyg: 4 av 6

Här blir den sportigt lagde inte besviken – men Clubman som i sin nuvarande generation är betydligt mer mogen och belevad än förr. Väl hårt satt chassi som blir lätt obekvämt på långfärd.

Säkerhet


Betyg: 3 av 6

Ops, Mini Clubman fick bara 4 av 5 stjärnor när den testades av Euro Ncap. Det är rent pinsamt dåligt. Bland annat fick den sämre betyg på fotgängarskydd. Men den har autobroms som fungerar upp till 85 km/h.

Ekonomi/miljö


Betyg: 3 av 6

137 gram koldioxid per kilometer var halvbra – för tio år sedan. I dag är värdet rent dåligt. Vill man köra snålare finns dieselvarianten Cooper D som SvD tyvärr inte fick ut som testbil. Inköpspriset på 249 000 kronor är i paritet med konkurrenterna.

Helhet


Betyg: 4 av 6

En rivig, trevlig Mini kombi som behållit mycket av grundkaraktären trots att den vuxit ordentligt och anpassats för större familjer. Många konkurrenter har större bagageutrymme.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Biltest: Mini har blivit större och mognare


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *